NABC

Utmana din affärsidé

Vill du utveckla din affärsidé? Vi jobbar ofta med modellerna NABC och Business Model Canvas. Här kan du själv utmana din affärsidé genom att testa frågorna i en NABC. Hör gärna av dig om du vill att vi är med i processen!

NABC är en modell som fungerar som ett stöd för dig som har en affärsidé. Den hjälper dig inte bara att strukturera upp vad din idé går ut på, utan även lyfta fram vad det är som egentligen gör att den har ett värde för dina kunder.

Det är lätt att se styrkan i sin egna affärsidé, eftersom den kan te sig uppenbar för en själv. Det som ofta blir hindret är när man ska försöka få ner sin vision på papper eller förmedla den till någon annan. Det är svårt att beskriva idén för kunden eller en investerare så att de kan se den precis lika tydligt. Det är då man kan ta hjälp av NABC.  På Kalmar Science Park använder vi NABC kontinuerligt för att tillsammans med entreprenören arbeta med affärsidén och se hur den utvecklas.

Det här står NABC för

Needs – Vad är kundens behov?

Approach – Vad har du för tillvägagångssätt för att tillfredsställa behovet?

Benefits – Vilka fördelar finns för kunden med just din affärsidé?

Competition – Vilka konkurrenter finns som också tillfredsställer kundens behov?

Fånga intresse och gör intryck

Ett tips är även att lägga till en inledning som fångar intresset och en avslutning med något som får lyssnaren att minnas. Om du strukturerar upp din affärsidé enligt NABC så har du en enkel, tydlig och kärnfull beskrivning som du kan använda när du ska förklara affärsidén i en presentation, pitch, på ett möte eller på din webbplats.

Boka ett möte eller kontakta oss för mer information!