Våga hitta din väg – och sätt din pitch
Marcus San Pedro har samlat på sig en unik erfarenhetsbank efter studier, tolv olika jobb och tretton år på Google. Nu leder han Kalmar HC som klubbchef och delar med sig av sin livsresa. Vid senaste inkubatormötet inspirerade han Kalmar Science Parks startups med insikter om ledarskap, självkännedom och modet att våga byta riktning. Här är hans bästa tips!
Lär känna dig själv
- Gör ett eller flera personlighetstester för att identifiera dina superkrafter. Det är mycket lättare och tar mindre energi att utveckla styrkor än att försöka bli bra på allt.
- Släpp pressen att följa andras förväntningar. Det skapar stress och hindrar dig från att hitta din egen väg.
- Den enda som kan lära dig om vem du är, är du själv!
Våga testa och lär av erfarenheter
- Plugga och jobba med något du tycker är kul och utvecklande.
- Ledarskap och kultur är avgörande – anställ alltid personer som är bättre än dig själv.
- Var ärlig och sänk garden – det är okej att göra fel och att inte kunna allt.
Kommunikation är nyckeln
- Att prata i telefon är svårt – kroppsspråk saknas. Därför är de första sekunderna avgörande.
- Att sälja handlar om att hjälpa kunden att nå sina mål, inte bara om att stänga en affär.
- När man inte vet hur vägen är utstakad, exempelvis vid innovation, så behöver alla parter vara ok med att det också kan gå snett.
Jobba med din hisspitch
- På Google fick man några få sekunder på sig att pitcha sin idé. Vad säger du då? Du har fem sekunder att ”hooka” någon – gör din pitch relevant och tydlig!
Bygg nätverk och våga ta kontakt
- Ofta är det ingen som tar första steget – gör det du! Lägg bort tanken att ”det går inte”.
- Det finns alltid plats för en aktör till om du hittar din unika spelplan.
- Ett effektivt och bra team är att hitta pusselbitar, det behövs olika roller och människor. Vad behöver du för att bygga en bra organisation?
- Jag har erfarenhet från toppstyrda organisationer och det blir aldrig bra. Många stora företag blir lätt det och framgångsreceptet är att komma närmare ”golvet”.
- Få in framtiden i rummet, det vill säga i ditt företag, exempelvis så finns numera ungdomar i Googles styrelserum.
Kom ihåg!
- Börja med dina styrkor, våga pitcha din idé och skapa din egen väg framåt.