”Vi skapar inte innovation isolerade” – Tre trender just nu inom AI


Sweden Innovation Days pågår under tre dagar med start den 17e november. Sverige som är ett av de ledande länderna i världen, diskuterar under dagarna trender om Artificiell Intelligens, AI. AI som har förmågan att förändra och utveckla organisationers mål kan användas på flera sätt. Kalmar Science Park listar 3 trender inom AI just nu.

  1. Sjukvård och automation

Inom sjukvården ser forskare ett behov av att automatisera IT-system. AI kan användas för att på sikt förbättra sjukvården.

– Det finns inga människor som hanterar maskiner, säger Elena Fersman, adjungerad professor på KTH och föreläsare under dagen.

Trender som Virtual Reality (VR) kan användas för att simulera processer och automatisera flera verksamheter som tidigare krävde mänsklig närvaro.

– Digitalisering har varit en räddning under den här pandemin, säger Amy Loutfi, professor vid Örebro universitet.

 

  1. Samarbete och hållbarhet

Samarbete är ett nyckelord omkring flera av de olika presentationerna om artificiell intelligens. Föreläsarna lyfter fram vikten av att samarbeta för att skapa hållbarhet och där kan AI vara till hjälp.

– Vi kan inte skapa innovation isolerade, säger Elena Fersman.

På AI Sweden försöker föreläsare lyfta fram AI som en form av samarbete. Hur kan man använda samarbeta för att utveckla sin organisation? Artificiell intelligens kan användas till att skapa nya möjligheter för samarbete mellan olika organisationer genom bland annat automation av system. Men samtidigt säger också föreläsarna att AI inte bara handlar om teknik.

– AI handlar inte om tekniken, det handlar om människorna säger Johan Granström från ABB Sweden.

Ett tema är även att AI kan bidra till att skapa samarbete mellan företag och allmänhet. Detta leder till möjligheter och kan skapa innovation tillsammans med andra företagare.

 

  1. ”Gamification” och motiverande applikationer

Företagare kan utveckla applikationer och tjänster som använder sig av Gamification vilket innebär att tjänster och produkter använder sig av spelliknande innehåll. Detta kan vara i form av motiverande applikationer som kan engagera publiken och målgruppen på helt nya sätt, till exempel genom att belöna användandet av ett företags tjänster med rabatter eller bonusar.

Även i den här typen av innehåll kan AI användas för att skapa spelliknande situationer och på sikt engagera publiken och företagens målgrupper.

 

Läs vidare om AI och hur du kan använda det genom att gå med i vårt AI nätverk här: https://kalmarsciencepark.se/digitalisera-affarerna/digital-business-klustret/ai-natverket/

Text: Gustaf Rossi

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.