Tummen upp för föredrag om Facebook
Är det bara antal ”Gilla” som räknas på Facebook? Vad gör man sen, när man fått tummen upp på sitt företags sida? Robert Rydefalk benade ut hur man når framgång med företagets Facebook-sida. Cirka tjugofem intresserade e-handlare lyssnade på föredraget den fjärde februari som arrangerades av klustret e-Commerce, Kalmar.
Att nå framgång på Facebook är relevant. Om man är företag och vill nå fler kunder. Många ”Gilla” betyder fler läsare. Fler att delge information, rabatter och i slutänden fler köpare. Men varför ska man ”Gilla” ett företag?
Tänk själv vad du vill ha i ditt flöde av nyheter i din Facebook-feed. Varför klickade du på ”Gilla-knappen”? Förmodligen hade du fått förslaget från en vän, lockats av en tävling eller rabatt. Eller du kanske rent av gillade företaget och varumärket och vill ta del av dess nyheter. Men sen då?
Som admin bakom ett företags Facebook-sida gäller det att leverera! Allt för många företag ber oss att ”Gilla” i annonser och annan reklam. Men har glömt att lägga upp en social-medie strategi. Fundera på frågor som ”Vem ska sköta Facebook-sidan? Vilket innehåll ska den fyllas med? Hur ofta ska inlägg göras?” Att ha en plan och strategi är viktigt! Så viktigt att du bör välja vem som ska sköta sidan med noggrannhet och sätta upp en policy för hur. Göra uppföljningar och analys av varje inlägg, t ex en gång per månad. Identifiera vilka inlägg som funkar och inte. Använd Facebook Insights som är ett intelligent verktyg för analys.
När det gäller närvaron så är mottot ”better done than perfekt” en bra grundtanke för svar på kommentarer. Att få svar snabbt är nämligen något som uppskattas. Ett inlägg om dagen är lagom, både ur ambitionsnivån för den som publicerar och för användaren som helst inte vill bli överöst med information.
När vi kommer till punkten vad vi ska posta så engagerar bilder mest! Många publicerar för många länkar eller enbart länkar. En produktbild kanske inte är det mest intressanta ur en följares perspektiv. Men vad produkten kan åstadkomma är desto intressantare. Tänk dig själv en bild på ett coolt mönster uppklippt på en gräsmatta jämfört med en bild på gräsklipparen som åstadkom mönstret. Vad vill du se? Kanske bättre med en cool bild plus en länk till den ”tråkigare” produktbilden på hemsidan. Bilder engagerar! Människor är roliga! Visa teamet i bild.
Ställ relevanta frågor till följaren. ”Vad tycker du om…”, ”Vad vill du veta mer om?”, ”Ska du med…”. Var inte heller blygsam med att uppmana följaren att dela och kommentera.
Premiera värdefulla följare! De bidrar ju till engagemang och lojalitet. Det kan vara något så enkelt som en handduk. Ta hand om följarna, delta i diskussionerna. Är du inte tillgänglig vissa tider så uppge närvaron på din Facebook-sida, t ex 8-17.
Som e-handlare kan man krydda med enkla tävlingar, ”dagens deal”, inkludera sociala element i e-butiken, göra ”behind the scenes” och jobba med hashtags så fler hittar dina inlägg.
Till sist lycka till, och tack Robert Rydefalk för delade kunskaper om Facebook! Vi gör tummen upp och är säkra på att ditt nya efternamn sitter som berget snart. Även en eloge till Hanne på Nallebudet som delade sin Facebook-strategi!
Text och bild: Helena Erngård
Länkar för dig som vill veta mer:
Guide i Facebook Insights: https://www.facebook-studio.com/fbassets/resource/37/FBPageInsightsProductGuide.pdf
Facebooks sociala element för din webbsida: https://developers.facebook.com/docs/plugins/
Analysverkyg för Facebook Sidor: http://likealyzer.com/
Mer information för företag på Facebook: https://www.facebook.com/business
Hitta Robert:
Sociala medier: @social_robert
E-post robert.rydefalk@meltwater.com
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/robertrydefalk