Tuffa tider? Våga marknadsföra!

En pandemi har svept över världen och mångas vardag har vänts upp och ner. Vi har tvingats hitta nya lösningar, inte minst när det kommer till våra arbetssätt. Men har vi ändrat sätten vi marknadsför oss på?

Sara Öhman, frilanskonsult inom digital marknadsföring medverkade nyligen i ett webinarium med Kalmar Science Park. Där delade hon med sig av de trender som uppkommit inom digital marknadsföring under vårens unika förhållanden.

Sara fokuserade under webinariet på sådant du kan prioritera under det rådande läget. Genom sina trendspaningar, som du kan ta del av nedan, underströk hon bland annat vilka marknadsföringsmöjligheter som finns. Och hur du som jobbar med kommunikation eller marknadsföring digitalt kan tänka kring budskap och innehåll.

Ofta mer aktiva på sociala medier

De flesta är mer aktiva på sociala medier. Men det betyder inte att det är lättare att nå fram med ditt budskap – snarare tvärtom. Fler tävlar om uppmärksamheten vilket innebär att det blir ännu viktigare att sticka ut och skapa nyfikenhet.

Mer fokus på säljaktivering

Många företag som innan fokuserade på varumärkesbyggande i sina sociala kanaler har under våren ställt om till ett mer säljorienterat tänk. Och när alla andra säljer gäller det, återigen, att inrikta sig på att sticka ut.

Bygger egna kanaler

På många håll har personalen mer tid. Allt fler gör sådant som inte hunnits med tidigare. Många lägger extra tid på att bygga upp sina sociala kanaler. De med framförhållning börjar även samla data och kunskap för att i framtiden jobba bättre med till exempel riktade säljerbjudanden.

Plattformarna hjälper oss

Är det några som går bra ekonomiskt just nu är det Google och Facebook. Just nu ger de oss lite extra för att locka in fler till deras annonseringstjänster. Facebook har till exempel lovat att hjälpa 30 000 företag runt om i världen med att få igång sin annonsering. Och Instagram har introducerat ett initiativ som i Sverige kallas “stöd småföretagare”.

Nya leveransmetoder testas

Fler e-handlare testar hemleveranser. Om du bedriver en e-handel är detta troligtvis något du bör fundera på. Konsumenternas efterfrågan på just hemleveranser eller lösningar som Instabox efterfrågas i allt större utsträckning. Nu mer än någonsin.

Det handlas annorlunda och mer online

Det har skett stora förändringar kring vilka prylar som handlas. Många branscher ställer om och anpassar sig till vad som faktiskt säljer just nu. Bland annat genom att hitta nya marknader för sina produkter eller tjänster.

Kompetensutveckling

Det är ett stort tryck på onlineutbildningar. Många arbetsgivare inser värdet av digitala kompetenser som bland annat innehållsproducenter, social media managers och datadrivna marknadsförare besitter. Kompetenser som just nu efterfrågas från många håll.

Webinariet med Sara är en del av seminarieserien Digitala Affärer. Se fler kommande evenemang här.

Vill du snacka marknadsföring med vår digitala expert?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.