TikTok – så blir det en affärsfördel för din marknadsföring
Tiktok är en ny plattform som också är en av de snabbast växande. Under 2021 och 2022 var det den mest nedladdade mobilappen och idag har den uppåt en miljard användare. Med den mängden användare kan det även bli ett viktig plattform för ditt företags marknadsföring.
Tiktok var både under 2021 och 2022 det snabbast växande sociala mediet. Innehållet i applikationen bygger på korta videosekvenser som kan vara alltifrån några sekunder, till klipp uppemot 10 minuter. Funderar du på att börja använda Tiktok i ditt företags marknadsföring kommer här några tips.
1. TikTok bygger på trender
Målet för alla bolag är att nå det flödet som kallas ”För dig”. Att publicera dagligen ger ditt företag en större chans att hamna på första sidan.
Tiktok likt många andra sociala medier bygger på att publicera innehåll regelbundet. Innehållet i klippen bygger på att hänga med i de senaste trenderna. Alltså blir det lika viktigt att hänga med i innehållet som andra publicerar och se vad som är aktuellt just nu.
2. Personlighet och lättsamt
Plattformen bygger på personlighet. Många andra sociala medier fungerar genom att företag kan presentera sin produkt ur professionella vinklar och med ljussättning. På TikTok är det viktigare att personlighet lyfts fram. Det kan göras genom att ett företag får representeras av till exempel en medarbetare eller maskot. Den genomsnittliga användaren hänger ganska länge på plattformen. Därför är det viktigt att lyckas hålla kvar uppmärksamheten hos denne. Försök också engagera besökarna i ditt innehåll, vilket kan göra din sida känns mer personlig.
3. Skapa nytt och autentiskt innehåll
Ett vanligt misstag många gör är att återanvända annonser från andra sociala medier som till exempel Instagram. Det fungerar inte på Tiktok, där är det viktigt att lyfta fram den autentiska sidan hos ditt företag. Videoklipp kan gärna vara personligt presenterade av din ”maskot” och kan vara gjorda med mobilkameror.
Din sida ska inte innehålla långa och formella föredrag. Satsa istället på saker som ”tutorials”, snabba fakta och ”lifehacks” där du involverar just dina produkter eller tjänster.