Marknadsföring off-line


TEMA: Marknadsföring är angeläget i alla faser av företagande. Kalle Blohm, kommunikationsstrateg på Kreation i Kalmar, är ofta anlitad talare i ämnet. Här är hans tankar om marknadsföring off-line.

Tänk no-line! säger Kalle Blohm. Målgruppen går inte runt och tänker; är jag off-line eller on-line? Han menar att det handlar om var du vill möta din målgrupp. Olika plattformar kan ta målgruppen på olika resor. Vissa budskap passar bättre i en digital miljö för att nå dit du vill, vissa passar bättre i en fysisk miljö. Du måste veta ditt syfte och utifrån det kan du kombinera en off-line kampanj med en on-line kampanj.

Kreation har funnits sedan -99 och arbetar främst med varumärkesfrågor mot offentlig sektor. De har sett kommunikationslandskapet förändras. Den nya logiken är spännande. Kalle menar att vi gått ifrån envägskommunikation där pengar och tid kunde påverka hur vi ville att folk ska uppfatta varumärket. Idag skapas ofta uppfattningen om varumärket genom dialog i sociala medier.  Därför måste du jobba mer med ditt varumärke idag. Gärna genom smart kommunikation. Vi är tänkande människor som vill tänka. Han menar att om man får stanna upp och använda hjärnan så stannar budskapet i ditt medvetande.

Skyll inte på att du inte kan. Kalle köper inte argument om att kunskapsbrist är orsak till dålig marknadsföring. Nätet har gjort att du kan hitta både kunskap och material. Även om kommunikation är ett hantverk som tar tid att lära sig. Kom igång—nu med Kalles tips!

5 marknadsföringstips off-line

  • Fokusera vad du ska lära din målgrupp. Lär dem EN sak.
  • Anpassa budskap till enheter och målgrupp. Vad triggar din målgrupp?
  • Kreativ höjd vinner i längden.
  • Kommunikation som låter människan använda egen slutledningsförmåga.
  • Tänk no-line!
  • Prioritera känsla! Lär hur du skriver bra copy och hitta högupplösta gratisbilder på internet.

3 fallgropar

  • Att tro att marknadsföring handlar om en monolog. Tiden för envägskampanjer är förbi.
  • Att inte mäta. Utan mätetal blir marknadsföring bara en kostnad inte en intäkt.
  • Att försöka säga för mycket. Vad exakt ska du göra?

Kalles lista på lyckade case

  • Däckroy; Har lärt oss att nya däck räddar liv.
  • Hemnet; Har lärt oss var vi hittar hus till salu.
  • SAS; Har lyckats med boka upplevelse.

Kontakta Kalle
kalle.blohm@kreation.se
070-520 10 50

Mer om Kreation


Vilket stöd kan du få av Kalmar Science Park och marknadsföring?

—Våra ingångar till olika nätverk är kontaktytor som ditt bolag kan ha nytta av för att nå ut till olika marknader. Vi har en kommunikatör som är behjälplig med att nå ut med nyheter. Du får också en företagssida på Kalmar Science Parks hemsida som stärker ditt varumärke.

Mats Olsson, Verksamhetsansvarig Kalmar Science Park Incubator

Ansök om medlemskap

 

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.