Tänk som en journalist och nå ut med nyheter om ditt företag
Anders Enström är chefredaktör på Barometern Oskarshamns-tidningen. Vi bad honom berätta hur journalister tänker och vad som egentligen blir en nyhet. Här får du insikt i hur du kan tänka när du vill nå ut med en nyhet om ditt företag.
– Olika medier jobbar på olika sätt och har olika drivkrafter, berättar Anders Enström. Barometern Oskarshamns-tidningen är Sveriges mest spridda tidning med tio kontor runt om i länet. Det är tufft att bemanna på alla orterna, men vi tycker det är viktigt att ha en stark lokal närvaro för att kunna rapportera om lokala händelser.
Samhällsnytta viktigare än att tjäna pengar
Liksom de flesta nyhetsmedier vilar tidningen tungt på en publicistisk grund som innebär att samhällsnyttan av det man publicerar är överordnad andra ambitioner och mål.
– Vi har egentligen inget mål att tjäna pengar, säger Anders Enström. Vi går inte bara på klicken eller jagar virala succéer vid nyhetsbedömning. Då skulle vi hamna långt ifrån vårt uppdrag.
Typiska nyheter eller innehåll som anses ha hög samhällsnytta:
1. Nyheter om verksamheter och företag som startar, eller som det går bra för.
2. Kunskaper om samhället. Hur det hänger ihop, hur saker beslutas. Eller att inför valet underlätta för människor att ta ställning.
3. Debatter och idéer. Vara ett forum med modererade debatter, utanför filterbubblorna. Det vill säga där det finns spelregler och där olika åsikter får komma fram.
4. Gemensamma samtalsämnen.
5. Inspirerande nyheter. Spännande företag, eller människor som gjort spännande resor eller tänker på ett intressant sätt och kan vara förebilder.
6. Granskning av makten. Det gäller både politiker och företag. När man granskar företag kan det vara i syfte av konsumentupplysning.
Journalister har ständig deadline
Det kan vara bra att veta att numera har journalister ständig deadline. Det ökade kravet på snabbhet i samhället gör att man publicerar hela tiden. Därför är det viktigt att du är tillgänglig och snabb när de vill ha svar på sina frågor. Särskilt om du skickat ut ett pressmeddelande om ditt företag.
Fler saker som är bra att veta om journalister
1. De är lojala mot läsarna. Inga andra.
2. De går inte att köpa. Man kan inte betala sig till en artikel och de gör inte reklam. Konsekvensen av en artikel kan däremot bli en form av reklam, men tidningen gör det utifrån perspektivet att det har ett nyhetsvärde.
3. De uppskattar tips. Och skyddar sina källor.
4. De vill berätta nyheter. Före alla andra!
5. De vill gärna berätta goda historier. På sitt eget sätt. Till exempel drivkraften till att du startar och driver företaget, hur du kom fram till din idé och din personliga historia.
6. De avslöjar gärna missförhållanden. Och lögner.
7. De gör fel ibland. Men rättar när det upptäcks.
8. De håller sig till pressetiska regler och lagen.
9. De knyter gärna kontakter, men har integritet.
10. De tar ansvar, men är inte juridiskt ansvariga, det är chefredaktören.
Lite fakta om Barometern Oskarshamns-tidningen
Totalt har tidningen 36 700 prenumeranter, varav 2 300 är enbart digitala prenumeranter. Uppskattningsvis innebär det cirka 92 000 läsare av papperstidningen, eftersom man räknar med cirka 2,5 läsare per tidning.
– Den betalda läsarrelationen är stark, men vi ser en svag minskning av antalet prenumeranter av den tryckta tidningen, säger Anders Enström. Däremot ökar den digitala läsningen snabbt. Sammantaget har vi aldrig haft så många läsare som nu.
Text och bild
Camilla Dopson
N. b. Artikeln är skriven i samband med att Anders Enström föreläste för Kalmar Science Parks inkubatorföretag den 9 mars 2018.