Inför Sverige-lanseringen: Så lyckas du på Amazon

I oktober ger sig Amazon in i kampen om den svenska onlinehandeln. Genom sitt starka fäste äger de redan en stor del av världens e-handel. Med de rätta nycklarna öppnar lanseringen dörrarna till en ny marknad för dig som företagare.

Vad kommer Amazons etablering att innebära för den svenska e-handeln? I ett webinarium anordnat av Kalmar Science Park, besvarades denna och andra frågor kring inträdet på den svenska marknaden. Med hållfasta tips guidade Amazon-konsulten Carl Helgesson, från Rankona Mazon, genom vad som krävs för att du som företagare ska lyckas med en lansering på handelsplattformen.

Med sammanlagt 15 marknadsplatser, där Sverige nu blir nummer 16, dominerar Amazon en stor del av världens e-handel. Det kan ses som ett hot mot redan etablerade företag inom genren – men även som en stor möjlighet för mindre företag att nå ut globalt med sina produkter. Särskilt om du arbetar utifrån Carls åtta ledpunkter för en lyckad etablering.

Registrera ditt företag direkt

Oavsett om du tänkt börja sälja på Amazon från lanseringen, eller vid ett senare tillfälle, är det viktigt att registrera ditt företag direkt. En miss i registreringen kan kosta dig långa förseningar – och att vara snabb belönas gärna med en bättre rankning.

Behåll kontrollen

Ju mer kontroll du kan ha över ditt eget märke, desto större är chansen att lyckas på Amazon. Driver du eget varumärke, låt varken Amazon eller utomstående återförsäljare ha kontroll över dina produkter.

Positionera dig

74% av dagens köptillfällen börjar på Amazon. Jobba för att få dina produkter att hamna längst upp i sökresultaten för kunderna. Genom att positionera dig högt upp så får du ut mest valuta för investeringen.

Prioritera kundservicen

Kundupplevelsen är a och o för Amazon. Satsa därför på helhjärtad kundservice. Ju bättre kundvård du kan erbjuda, desto högre värderas du av Amazon – vilket leder till en bättre rankning i sökresultaten.

Stå ut från mängden

Amazon är en plats dit miljontals säljare redan anslutit sig. Botanisera dig och titta på hur redan existerande säljare väljer att jobba med bild och text, läs deras dåliga kundomdömen och använd det du hittar för att trycka lite extra på vad som är bra med just dina produkter.

Anpassa dig till plattformen

Det finns många sätt att marknadsföra sig på. Lär dig hur Amazon avgör vilka varumärken som belönas och hur kunderna rör sig på hemsidan – och vinn köpen genom att anpassa marknadsföringen efter dessa beteenden.

Håll en efterfrågan du kan leva upp till

Att sälja slut behöver inte alltid vara något bra. Några dagar extra i leveranstid kan med enkelhet accepteras av kunderna, men att stå med tomt lager för länge riskerar att sänka varumärkets omdöme – vilket riskerar att försämra rankningen.

Dela med dig av kunskapen

Finns det många konkurrenter inom just din produktkategori? Se över hur ni jobbar och sträva efter att jobba tillsammans, och behålla era gemensamma topplaceringar, för att hålla övriga säljare från att stjäla kunderna.

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.