Så gräver du guld i dina egna kanaler


Varför köpa samma kund flera gånger? Den frågan ställer sig Christer Pettersson från Arvato som jobbat med e-handel sedan 1998, bland annat som marknadschef på Internet World, Apollo och Eniro.

I sin bok Gräv guld i dina egna kanaler ger Christer konkreta och handfasta tips på hur du med bra content och SEO kan öka både din trafik, försäljning och kundlojalitet, utan att behöva satsa onödiga pengar på annonsering. På senaste Digitala Affärer-seminariet delade han frikostigt med sig av sina tips. Några av dem avslöjar vi i punkterna nedan, men du kan även se hela Christers föreläsning, inspelad på vår facebooksida >

Christer tips på hur du gräver guld i dina kanaler:

1. Satsa på bra content på din hemsida, nyhetsbrev med mera, det vill säga innehåll som är guidande/utbildande eller inspirerande/engagerande. Bjud på dina kunskaper om och kring dina produkter. Annars blir det bara priset som blir fokus för kunden. Gå utanför produktens kärna och skriv till exempel om områden där man använder den. Säljer du exempelvis golvmoppar – ge städtips!

2. Var unik. Satsa på att skriva eget, unikt och bra innehåll för att få länkar och därmed rankas högre på Google. Kopiera inte andras texter. Ta in extern hjälp om du inte är superbra på att skriva själv, det är en kompetens i sig.

3. Integrera och exponera ditt nya innehåll så bra som möjligt i dina kanaler och på din webbplats. Det ska aldrig vara långt till produkterna, helst på samma sida som ditt innehåll. Bra exempel är Sportamore, Naturkompaniet och Byggmax.

4. Distribuera ditt innehåll i egna kanaler som din blogg och ditt nyhetsbrev. Om du bara har ”köp, köp, köp” i ditt nyhetsbrev tenderar öppningsfrekvensen gå ned med tiden. Tänk på ditt innehåll som en pyramid och publicera det i sin helhet eller i delar. Små delar i sociala kanaler, längre bitar på nätet eller i en bok. Jobba även med outreach, det vill säga be andra lägga ut ditt innehåll.

5. Ha en mobilvänlig och snabb sajt med säkert SSL-certifikat, det vill säga https://. Du kan testa snabbheten på din sajt med Google PageSpeed.

6. Gå igenom alla dina egna länkar. Peka om alla gamla sidor till rätt sidor med 301-redirect, då förstår Google att sidan har flyttats och rankning och länkkraft överförs. Här finns massor av guld att gräva! Ha även en bra 404-sida, det vill säga den sida som visas när en besökare klickat på en länk och sidan inte längre existerar.  På 404-sidan ser du till att hänvisa vidare och föreslå andra sidor att besöka.

Text och foto
Camilla Dopson

Camilla Dopson

Kommunikationsansvarig
010 - 357 06 13

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.