Så använder du influencers i din marknadsföring
Influencers är ganska ett nytt fenomen som ökat de senaste åren, detta i takt med att sociala medier har fått mer utrymme. Men influencers är något som även går att använda i marknadsföringssyfte och för att utveckla en företagsidé eller produkt.
Den första influencern brukar räknas som Coca cola och deras tomte. Det säger Sarah Grann som är Business Development Manager på Relatable. Influencers kan därmed ha funnits i 100 år. Men i samband med att internet började komma in i vanliga hem har det gått ännu fortare. De senaste 25 åren har varje individ kunnat få en egen röst på internet. De första spåren var i form av bloggar. Sedan kom de sociala medierna. Idag är även influencers en form av kreatör i det innehåll de producerar.
Tillsammans med befintlig marknadsföring kan även influencers eller kreatörer bli en central del att nå ut till nya målgrupper.
1. Influencers och kreatörer vet hur man talar till samhället.
Att använda denna typ av kanal i sin marknadsföring kan öka trovärdigheten på ett företags budskap. Dessa personer är vana vid att tala med människor och att nå ut i samhället.
– Människor lyssnar på andra människor, och det är därför vi jobbar med influencer marketing, säger Sarah Grann på Relatable.
2. Planering och uppföljning
Det viktigaste med den här typen av marknadsföring är fortfarande att ha ett syfte. Varför gör ditt företag just detta, och varför vill företaget använda en kreatör?
Förr i tiden var det vanligt att vissa företag kunde skicka sina produkter till olika i kreatörer i hopp om att få produkterna uppvisade inför många människor. Idag är det lika viktigt att följa upp vad det har gett för resultat. Det kan till exempel göras genom Google Analytics, för att förstå resultatet som samarbetet har gett.
3. Använd autentiska influencers
Det är viktigt att hitta en person som brinner för ditt varumärke eller din produkt. Det gäller inte enbart att välja ut en populär person med inflytande som egentligen inte är intresserad av det de ska presentera. En person som visar intresse för sin marknadsföring kommer kännas mer autentisk och genuin inför målgruppen och kan därmed inspirera fler till att använda den.