”Precision och förutsägbarhet är väldigt viktig” – Nya villkor för e-handeln
Idag är det Black Friday, dagen då handeln inför jul traditionellt börjar. Under tredje kvartalet 2020 har e-handeln ökat mer än förutspått. På grund av pandemin tror PostNord att e-handeln under julsäsongen kommer att slå nya rekord.
På Black Friday sätter julhandeln igång. På Postnord ser man även att e-handel har ökat på grund av den pågående coronapandemin. Därför tror PostNord även att Black Friday kommer slå nya rekord i paket och leveranser. Detta ställer till med nya utmaningar för e-handelsföretagen .Under tredje kvartalet 2020 har e-handel ökat 39 procent. PostNord hade förutspått att det skulle nå 33 procent. Prognoser visar att e-handeln troligtvis kommer öka ännu mer under sista delen av året, dels på grund av julhandeln.
Arne Andersson som är e-handelsspecialist på PostNord menar att logistik är viktiga frågor för företagen. Det går bland annat inte att ha för stora lager, men samtidigt är det viktigt för kunden med förutsägbarhet.
– Precision och förutsägbarhet är väldigt viktigt för kunderna. Det går inte att skriva att leveransen är 2-4 eller 1-4 dagar, säger Arne Andersson.
Det nya digitala landskapet har bland annat gjort att företag kan ta del av data om sina målgrupper på helt andra sätt. Detta menar PostNord bör nyttjas och är viktigt för att analysera sin målgrupp. Arne Andersson menar även att det är viktigt att vara datadriven för att bygga upp sin målgrupp och få djupare förståelse för denna.
Det är också viktigt att tänka på att många vill handla nära. I Sverige är det vanligare att kunderna vill handla lokalt producerade eller tillverkade produkter.
– 95 procent av befolkningen handlar lokalt än över gränsen, säger Arne Andersson.
Just under Black Friday är det också viktigt att vara tillgänglig för stora målgrupper. Många handlar och vill vara delaktiga för att andra är det.
– Det är som ett heroin för vissa. Det är mycket grupptryck på Black Friday, säger Arne Andersson.