PR-snack, del 1


Del 1: hur du förbereder ett PR-uppslag

För inte så länge sedan fick jag en sådan där härlig ”tack för hjälpen-kram”. Det var ett av åttio företag i nätverket som jag samarbetat med om ett pressmeddelande vilket fått stor genomslagskraft i media. Eftersom vi i det här inlägget ska snacka PR och förberedelser, tänkte jag dela erfarenheter och förhoppningsvis ge dig en skjuts att komma igång med PR-arbetet och skapa publicitet om ditt varumärke! Sist men inte minst snackar jag med PR- experten Hanna Berheim från Westander som svarar på frågor om publicitet.

Till att börja med så förutsätter jag att du i läsandets stund redan vet vad PR innebär. Om inte så börja läs här, så kan vi skippa introt och gå rakt på sak! För att lyckas så bör du ha en idé om vad du vill ha ut och vad du vill åstadkomma med det. Förbered därför PR-uppslaget genom att fundera på syfte och nyhetsvärde!

5 tips för vad du kan skriva om

  1. En stororder
  2. En utmärkelse
  3. En lösning på ett problem
  4. En rekrytering – ditt företag växer!
  5. Ditt företag utmanar en jätte i branschen

4 idéer om vad du kan åstadkomma

  1. Öka kännedomen om ditt varumärke
  2. Attrahera medarbetare
  3. Visa på att ditt företag bidrar till ökad sysselsättning
  4.  Informera om din produkt som kommer göra skillnad för många människor

3 fallgropar

  1. Kompott av flera nyheter i samma pressmeddelande
  2. Du gör reklam istället för informerar
  3. Du är för snabb ut med informationen eller har dålig timing

I del 2 kommer vi gå in på hur du skriver pressmeddelandet.

Text: Helena Erngård, Kalmar Science Park
Foto: Linus Lindquist, Kalmar Science Park


Snack med Hanna Berheim, PR-byrån Westander

06_KSP_140226_Hanna_Berheim_200px_01

Vad är viktigt att tänka på när man ska förbereda publicitet?

—     Du behöver veta vad du vill få sagt, till vem och varför.

När ska man vända sig till en PR-konsult?

—     När du behöver ett bollplank och ett utifrånperspektiv. Det kan handla om att hitta allmänintresset i det du gör – fokuserar man på det interna verkar man mindre relevant och får också mindre publicitet.


Vilket stöd kan du få av Kalmar Science Park och PR?

—Att nå ut med små som stora storys, värda att delge allmänheten.  Jag hjälper till att hitta underlag, vinkel och timingen. Lyckad publicitet handlar om teamwork! 

Helena Erngård, Kommunikatör Kalmar Science Park

Kontakta oss för rådgivning och stöd kring ditt entreprenörskap:

www.kalmarsciencepark.se/kontakta-oss/personer

Kalmar Science Park är den kreativa mötesplatsen för idéer och innovativa företag som vill växa. Medlem i Swedish Incubators & Science Parks, den rikstäckande branschorganisationen, och bidrar till att utveckla det nya näringslivet i Sverige.