Podcast – Den nya medieformen som växer snabbast av alla


Traditionell radio kanske inte längre är lika populärt, men däremot ska inte dess uppföljare underskattas. Podcast är den nya medieformen som tar ny mark och som också är den medieform som växer snabbast av alla. Vad många kanske inte heller känner till är att Sverige ligger i framkant i världen när det kommer till att berätta i ljud. Senaste månaden har hälften av befolkningen nåtts av någon form av podcast. Hur ska då denna medieform användas?

 

Den snabba medieformen

Arbete med ljud tar lyssnaren nära din organisation och ditt varumärke. En idé kan vara att skapa korta 5-minuterssändningar där ditt företag presenterar senaste nytt från verksamheten, till exempel litet nyhetsprogram. Det är även en enkel och snabbare medieform att arbeta med jämfört med video. Det enda tekniska producenten behöver tänka på är bra ljud.

 

Människor lyssnar tidigt på morgonen

Många som lyssnar på podcasts och andra ljudssändingar gör det tidigt på morgonen. En vana kan därför vara att lägga ut nya avsnitt tidigt på morgonen och på så sätt locka in nya kunder. Att lägga ut på morgonen kan också leda till att varumärken etableras på ett annat sätt genom att bli det första en potentiell kund hör om på morgonen.

 

Arbeta tillsammans med influencers eller kunder

Podcasts är en snabb medieform som som är lättanvänd med som även kan komma väldigt nära verkligheten. Att samarbeta med influencers eller kunder kan till exempel locka till nya samarbeten eller möjligheter för ditt varumärke. Medieformen bygger också på att människor kan vara med och fylla poddarna med innehåll.

Camilla Dopson

Kommunikationsansvarig
010 - 357 06 13