På trendspaning i Fjärran östern
Det har varit en hektisk säsong för Corlin Eyewear. Deras populära kollektion tidlösa och eleganta solglasögon har sålt slut i omgångar. Med stöd från Kalmar Science Parks inkubator befinner de sig just nu i Kina för att träffa leverantörer. Vi fick en videohälsning från avfärden och lyckades även fånga Olle Sandberg i steget, för en kort rapport från ett Fjärran östern:
Hej Olle! Vad gör ni och var exakt befinner ni er?
– Vi har varit i både Hong Kong, Xiamen och Shenzhen. Vi är här för att träffa nya och befintliga leverantörer, men också för att trendspana, filma för marknadsföring och göra storytelling kring vårt varumärke.
Hur har resan varit hittills?
– Otroligt inspirerande och lärorik, vi har hittat det vi söker! Resan har också gett oss möjlighet att skapa ett långsiktigt samarbete med en leverantör.
Vad är största skillnaden mellan svenskt och kinesiskt affärsliv?
– De har anpassat sig rätt bra efter västerländsk kultur och arbetar i mycket på liknande sätt när det gäller bemötande. Men det är mer hierarki i företagen här än i Sverige.
Från studentrum till Incubator
Corlin Eyewear drivs av Olle Sandberg och Tobias Göransson. De antogs nyligen till Kalmar Science Parks Incubator där de får stöd och hjälp att utveckla sin e-handel av bland annat affärsutvecklaren Kenneth Lundin. Idén till företaget växte fram i ett studentrum, eller som de själva uttrycker det på sin hemsida: ”ett mycket litet utrymme, där vi med en stor passion för tidlösa glasögon började designa eleganta kombinationer av stilren minimalism och attityd”.
En slarvig vän inspirerade
Namnet Corlin är inspirerat av en vän som hade för vana att tappa sina tillhörigheter, bland annat sina dyra solglasögon. Därmed var namnet givet och en ny e-handel född.
Vi önskar Corlin Eyewear lycka till med sitt äventyr i Kina, men också varmt välkomna hem till Incubator för fortsatta äventyr med sitt företagande!
/Team Kalmar Science Park
Text Camilla Dopson
Foto och film Nemo Miklos, Underdog Communication