Öppen innovation – ett kinderägg för vuxna


Det börjar dra ihop sig mot sommar och semester – och ja, vi är redan där! Jag summerar första halvåret av 2013 som mycket händelserikt och inte minst präglat av en global trend;  öppen innovation. Flera av de större event som vi har medverkat på eller arrangerat själva har handlat om detta och enligt mig är det just nu ett av de viktigaste verktygen för tillväxt och ett av de bästa exemplen på hur man tillämpar triple helix i praktiken.

Vad handlar då öppen innovation om? Kort kan sägas att det är ett verktyg för företag att finna nya produkter och tjänster på men också för att finna nya, oväntade marknader för redan existerande produkter och tjänster. Man öppnar upp dörrarna till sitt innovationsarbete och släpper in forskare/studenter, det offentliga och entreprenörer från olika branscher och berikar det med nya synsätt utifrån.

Resultatet? Spännande produkter och tjänster som fyller ett behov på marknaden och som genererar konkurrenskraft och tillväxt i etablerade företag, ofta startas ett antal nya bolag kring de idéer som genereras och inte minst skapas en viktig kunskapsprocess för samtliga involverade. Som ett kinderägg* för vuxna med andra ord.

Med detta vill jag önska er alla en riktigt skön sommar!

Louise Östlund
VD

Redigering text och bild: Helena Erngård

* Kinderägg har sitt ursprung i Italien där man av tradition ger ett chokladägg fyllt med hemlig leksak till barnen inför påsken. Källa:Wikipedia

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.