Nyckeln till att fånga kunden i vimlet av kanaler
Antalet kanaler och verktyg för marknadsföring har ökat explosionsartat de senaste åren. För sju år sedan fanns det cirka 150 kanaler att marknadsföra sig genom, idag är de över 7000 stycken. Så vad ska man då välja att satsa på? Och hur kan du veta vad som faktiskt skapar försäljning?
På senaste Digitala Affärerseminariet, gav Divvits grundare David Linell svaret:
– I grunden handlar det om att använda sig av data och göra digital analys. Allting kan mätas, men det måste göras på rätt sätt och tolkas på rätt sätt, så att man inte drar felaktiga slutsatser utifrån det man samlat in.
Se hela föredraget på vår facebook >>
I föredraget går David bland annat igenom följande:
- Kundens köpresa – från första besöket, hur hela resan ser ut till att de blir en lojal kund och hur du kan utvärdera hela den resan och maximera den så att varje kund blir värd så mycket som möjligt.
- Vanligaste sätten att utvärdera marknadsföring.
- Hur machine learing förbättrar utvärderingen och gör att du kan göra mer avancerade analyser idag, jämfört med för bara fem år sedan.
- Vilka kanaler funkar bäst för försäljning on-line?
- Ett konkret case – exempel på en marknadsföringskampanj. Hur mycket har man betalat för sin kund? Vad har man tjänat på kunden och vad har kunden för värde framåt.
Text och bild
Camilla Dopson