Näringsministern bjuder in företagen att lösa framtidens stora utmaningar


Klimatfrågan, digitaliseringen och vår åldrande befolkning är en möjlighet för företag och innovatörer, enligt näringsminister Mikael Damberg. ”Vi måste gå från input till impact”, säger han och föreslår att Sverige ska bli en testmarknad för resten av världen.

Sverige rankas som ett framgångsrikt innovationsland. Etta inom Eu och ofta bland topp tre i världen. Men då mäts oftast hur mycket som satsas på forskning och utbildning, inte hur många företag som växer fram med nya produkter och tjänster.

– Vi är duktiga på den första delen, men sämre på det som ska ge resultat. Den delen av innovationsfasen ska vi bli bättre på, säger Mikael Damberg och nämner kapital till företag som vill växa och hjälp att rekrytera medarbetare med rätt kompetens som viktiga åtgärder.

Science parks och inkubatorer viktiga
– Det handlar också om att skapa bra miljöer, inte minst science parks och inkubatorer som är duktiga på att skapa nätverk där man får kunskap, hjälp att hitta investerare och göra rätt rekryteringar, men även stöd internationellt att kunna gå på export, säger Damberg.

För att behålla en stark position menar Mikael Damberg att vi måste jobba målmedvetet med våra styrkor, det vill säga sektorer där vi redan är duktiga och kombinera det med de nystartade företagen.

– Här måste vi få de små nya företagen att samarbeta med de stora tunga företagen, säger han.

Sverige testmarknad för världen
En annan lösning är att vi bjuder in företag att vara drivande i att lösa våra stora samhällsutmaningar: Ett hållbart samhälle, digitaliseringen och vår åldrande befolkning.

Här vill Damberg använda Sverige som testbädd för nya produkter och tjänster, till exempel inom äldreomsorgen, för att testa digital teknik eller hjälpmedel som gör det lättare för äldre att få hjälp hemma. Det kan även handla om hur vi förändrar transportsystemet med självkörande bilar, där vi idag är duktiga på forskning, men där vi även skulle kunna bli en av de första i världen som prövar det i riktiga trafikmiljöer.

– Svenska folket är väldigt förändringsbenäget, vi testar gärna nya saker. Nya produkter och tjänster kommer snabbt ut på vår marknad, så jag tycker Sverige ska vara en testmarknad för världen, säger Damberg. Då skulle vi bli attraktiva för internationella företag som vill testa nytt också!

Text Camilla Dopson

 

Fotnot:
Näringsminister Mikael Damberg gav sin och regeringens syn på attraktionskraft och internationalisering på Sveriges Innovationsriksdag i Åre den 5 april. Den 15 mars överlämnade regeringen propositionen Staten och kapitalet – struktur för finansiering av innovation och hållbar tillväxt, till riksdagen för beslut innan sommaren. Läs mer om förslagen i propositionen här >