Marknadsföring on-line


TEMA: Marknadsföring on-line kräver tid, idéer och engagemang. Vi söker upp Hasse Hofvergård, VD på reklambyrån Wilson Creative i Kalmar. Vad är hans tankar om hur företag ska tänka kring sin närvaro on-line?  

Jag tycker inte att man ska välja marknadsföring off-line eller on-line. Marknadsföring ska ske gränslöst. Hasse sitter nedsjunken i en fåtölj på ”Skeppet” på plan tre i Kalmar Science Parks huvudbyggnad på Varvsholmen.  Han blickar ofta ut genom de stora fönstren, funderar och resonerar.  Idag finns det nog lika många sätt att marknadsföra sig on-line som off-line. Att ha en aktiv närvaro i digitala medier är självklart idag. I framtiden tror han att företagen kommer ha fler anställda till att förvalta sina digitala kanaler och sin online-närvaro.

Wilson fyller tio år nästa år! På den tiden har det hänt mycket, bland annat har man startat upp ett kontor i Stockholm för att ha en större närvaro mot kunderna där.  Många av deras uppdrag är relaterade till digitala kanaler. Nyligen har de tex släppt Kosta Bodas och Orrefors nya sajter. Wilson hjälper sina kunder att ta ut riktningen för sitt varumärke.  Vi kommer gemensamt fram till vad som ska sägas. Sedan står Wilson för var, hur och när. Ett företag som Hasse tycker har lyckats bra med sin marknadsföring on-line är Malmö Järnhandel. Företaget ville sälja mer spik och skruvar i sin butik, och skapade då verktygspoolen ”ToolPool”. Genom att ge kunden möjlighet att låna verktyg gratis så fick man en positiv effekt— ökad försäljning av tillbehör! Kampanjen har prisats i flera tävlingar.

Många konsumenter tar sina köpbeslut på webben idag. Mobilen är viktig och blir ännu viktigare i morgon. Det digitala landskapet förändras hela tiden och snabbt. Hasse säger att utmaningarna för företag och varumärken som ska in i det digitala och idag inte har någon som helst närvaro, är ganska omfattande.  Då kan det vara skönt att ta hjälp av experter. Hasse skickar med några råd, för den som ska komma igång eller göra en förändring.

5 marknadsföringstips on-line

  • Lyssna på dina kunder
  • Bygg din hemsida responsiv så att den fungerar på olika enheter—
  • såsom mobil, surflatta och desktop
  • Var synlig på Google
  • Var relevant
  • Våga vara transparent och visa vad ditt företag står för

3 fallgropar

  • Du pratar istället för att lyssna
  • Du fokuserar på antalet besökare på din sajt istället för deras upplevelse
  • Du gör som alla andra, och sticker därför inte ut ur bruset

Hasses lista på lyckade case

  • Malmö Järnhandel; ”ToolPool” som fungerar som en bilpool fast med verktyg.
  • Luft Hansa; Den som bytte sitt namn till Klaus-Heidi kunde vinna ett nytt liv i Berlin.
  • Kalmar FF; Sajten smalandsstolthet.se som hjälpte Östers IF med ny slogan.

Kontakta Hasse
Hasse Hofvergård |VD / Creative director
070 – 842 09 59
hasse@wilsoncreative.se
twitter.com/wilsonhasse

Mer om Wilson Creative


Vilket stöd kan du få av Kalmar Science Park när det gäller marknadsföring?

—Våra ingångar till olika nätverk är kontaktytor som ditt bolag kan ha nytta av för att nå ut till olika marknader. Vi har en kommunikatör som är behjälplig med att nå ut med nyheter. Du får också en företagssida på Kalmar Science Parks hemsida som stärker ditt varumärke.

Mats Olsson, Verksamhetsansvarig Kalmar Science Park Incubator

Ansök om medlemskap