Så bygger du nya affärer med LinkedIn


”LinkedIn har gått från att vara en cv-kyrkogård till att bli en mycket träffsäker och effektiv marknadsföringskanal”. Det säger Fredrika H Ehrner som är webbstrateg på byrån GoBrave och brinner för sociala medier och nätets alla möjligheter.

Säg LinkedIn och många kommer att tänka på rekrytering av nya medarbetare. Eller ett ställe där du lägger ut ditt cv och möjligen uppdaterar när det är läge att söka jobb. Men det kan vara dags att tänka om. Enligt färsk statistik finns det 2,1 miljoner svenska användare på LinkedIn och 40 procent av dessa är aktiva användare.

– Rätt använd är det även en plattform för varumärkesbyggande, kundengagemang och för att nå ut med sitt budskap, säger Fredrika H Ehrner.

Här är några av Fredrikas tips när du ska satsa på LinkedIn:

1. Träffsäker marknadsföring – Med LinkedIn kan du, precis som på facebook, sponsra ett inlägg och då sprids det utanför din vanliga följarskara. Skillnaden är att med LinkedIn har du helt nya möjligheter att målgruppsanpassa eftersom det finns så mycket data om både enskilda personer och företags egenskaper som till exempel titlar, erfarenheter och branschtillhörighet. Det gör att annonseringen kan styras och bli oerhört effektiv.

2. Se till att den egna hemsidan är på topp –  och länka alltid till den. Det är där du konverterar och tar hem affären så den måste leva upp till de förväntningarna du skapar på LinkedIn. Det är först på hemsidan du kan visa upp företaget i sin helhet och ge kunden den rätta känslan för ditt varumärke och produkt.

3. Skapa innehåll som är intressant och engagerar – Statistik visar att vi konsumerar mer och mer innehåll på sociala medier, men vi interagerar mindre med det. Det betyder att det krävs mer av innehållet för att människor ska klicka, dela och kommentera.

4. Ha en strategi och sätt mål – Gör en plan för tre månader i taget, utvärdera och skruva om ifall det behövs.

5. Förringa inte statistik! – Ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar genom att koppla på ett analysprogram som till exempel Googleanalytics eller UTM-länkar. Vad leder till konverteringar, besök på hemsidan och köp? Ett tips är att göra A- och B-tester, dvs ha två olika varianter av samma inlägg och mäta vilket som fungerar bäst.

Var börjar man då? Fredrika tycker inte att man behöver satsa på värsta premiumkontot på en gång, men en lägsta nivå kan vara att sätta upp en företagssida så att anställda kan gå med och därmed kan du börja med att nå ut via deras nätverk.

 

Text och foto Camilla Dopson

 

Fotnot: Fredrika H Ehrner jobbar som webbstrateg på reklambyrån GoBrave i Växjö och har lång erfarenhet av hur företag på bästa sätt kan nyttja digitala kanaler för att nå ut med sitt budskap. Hon föreläste på Brofästet för Kalmar Science Parks nätverk den 15 mars. Seminariet är en del i vår serie om Digitala Affärer. Är du intresserad av att delta på våra aktiviteter och föreläsningar hittar du dom här >>

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.