Kundkännedom A och O för framgångsrik e-handel
Hur kan e-handlare tänka kring hur de ska utveckla sitt varumärke genom att lära känna sina kunder på en djupare nivå? Om detta pratar Patrik Stoopendahl, antropolog på Kairos Future, under E-handelsdagen 22 september.
– Jag studerar människor och deras beteende, inte genom siffror och staplar, utan genom att vara med dem i deras naturliga miljö, säger Patrik Stoopendahl, som jobbar på analysföretaget Kairos Future.
Under e-Handelsdagen i Kalmar kommer Patrik att föreläsa tillsammans med Malin Sundström, som är föreståndare för handelslabbet i Borås. I ungefär samma veva släpps deras gemensamma bok som de skrivit ihop med Pernilla Jonsson på Ericsson Consumer Lab. Den kommer att handla om det projekt de genomfört, som gick ut på att studera konsumenter i deras hemmiljö för att förstå vilken roll digitala köp spelade i vardagen.
– Vi fick se nya beteenden och helt nya föreställningar kring varumärken och marknadskommunikation. Det är intressant att se vad digitaliseringen gör med människor, berättar Patrik.
Han jobbar mycket med både företag och organisationen och lär dem hur en djupare kunskap kring olika livsstilar blir relevanta när det handlar om att lära känna sina kunder på djupet.
– Man ska inte tro att alla konsumenter beter sig likadant, och även om demografi fortfarande är användbart har konsumentlandskapet sprungit ifrån våra traditionella metoder för att studera och förstå dem, säger Patrik. Årets tema, ”Digitalisering som möjliggörare” gör att vi kan lyfta perspektivet och sätta människan i centrum, det gör digitaliseringen både roligare, bättre och mer konsumentcentrerad.
Text: Sofia Ekholm