Kunden betyder allt för Amazon


Kunden betyder allt när du ska sälja dina produkter på Amazon. Något som allt fler e-handlare funderar på. Lyckas du på Amazon kan du få en rekordtillväxt, enligt Anna Nordlander, före detta vd på The Friendly Swede.

Vid 26 års ålder erbjöds Anna Nordlander att ta över rollen som VD för The Friendly Swede, ett svenskt e-handelsföretag som helt och hållet byggdes på Amazon och som på drygt två år tog sig in på marknaden i sex olika länder och mer än fördubblade omsättningen. Efter den otroliga resan har Anna fokuserat på att hjälpa andra företagare att ta sina affärer till nästa nivå, med ett starkt fokus på Amazon och internationalisering.

Reviews och försäljning

– Amazon bryr sig bara om kunden och att du säljer, säger Anna Nordlander. Det måste man förstå och hantera. Allt är uppbyggt kring reviews. Hur kunderna recenserat och rejtat dina produkter påverkar hur din produkt visas på Amazon. Likaså hur mycket du konverterar och faktiskt säljer.

Sponsrade produkter och annonsering i Amazon har dock börjat bli viktigt, enligt Anna. Det räcker inte bara med organiskt sälj.

– Idag måste du vara beredd på att även annonsera löpande för att hålla dig kvar högt på listorna. Det kan vara dyrt, men det får man räkna med, säger hon.

Hitta hål i marknaden

Annas tips är att hitta rätt produkt genom att identifiera hål på marknaden. Som exempel berättar hon om ett företag som hittade en nisch med sina organiska solskyddskrämer och som snabbt fördubblade sin försäljning.

– Titta på konkurrenterna, vad har de för produkter? Läs också recensioner för att förstå vad kunderna saknar. Ska du konkurrera måste du kunna visa och kommunicera dina unika sellingpoints redan i bilden på produkten. Till exempel genom att lägga till en fin förpackning och visa extra funktioner. På så sätt kan du ta ett högre pris och få högre marginaler.

Agera lokalt när du går globalt

Enligt Anna är det också viktigt att ha en fenomenal kundservice bemannad med personal som har lokal kännedom.

– En del japaner vill till exempel inte få mejl på natten, berättar Anna. Det är viktigt att förstå de små detaljerna och intuitionerna. Ett annat exempel var en brittisk kund som inte gillade att kundservice skrev ”Have an awesome day”. Ordet awesome upplevdes som alldeles för kraftigt uttryckt i sammanhanget.

Gäller att vara på tå

Det gäller alltså att vara på tå och att ligga före hela tiden, framför allt om man säljer på någon annans hemmaplan. Regler och förutsättningar ändras hela tiden och det som fungerar idag kan vara historia imorgon.

– Man måste hugga på varje liten chans man har att kommunicera med kunderna, säger Anna. Det är också lätt att man höjer förväntningarna. Det som var det lilla extra blir den nya standarden och man flyttar gränserna hela tiden. Till exempel, idag förväntar kunder sig att få sin leverans på två dagar.

Ut i världen med Amazons logistiktjänst

Anna tipsar också om Amazons logistiktjänst Fulfillment by Amazon, som innebär att Amazon tar hand om betalningar, pack, skick, returer och all support som rör det. Produktsupporten är dock viktig att behålla, eftersom den är väsentlig för att förstå kundens behov och problem.

– Amazons Fulfillment var den främsta anledningen till att vi lyckades gå in i så många länder så snabbt, säger Anna. Det är en helt fantastisk service för att bygga upp logistikflöden. Det blir dock dyrt om man inte lyckas sälja sina grejer eftersom du hela tiden måste ha rätt lagernivåer. Men det är ett relativt lätt sätt att ta sig vidare ut i världen.

Text och foto Camilla Dopson

Camilla Dopson

Kommunikationsansvarig
0480-453424

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.