Hemshopen öppnar showroom på Öland och antas till Incubator
Nu välkomnar vi Marcus Kullberger och Hemshopen.se till Kalmar Science Parks Incubator. Shopen erbjuder ett spännande sortiment av inredningsdetaljer på nätet, som även kan upplevas i ett alldeles nyöppnat showroom på Öland. Men ambitionerna är mycket större än så.
Marcus har jobbat i detaljhandeln sedan 1995 och sedan 2003 med möbler eller inredning i någon form. Via nätet vill han erbjuda sitt sortiment till inredningsintresserade i alla åldrar.
– Mina kunder är oftast kvinnor i åldern 30-65 år som många gånger även vill få hjälp med helhetsidén. Vi säljer allt från tavlor till kuddar, plädar och ljus. Approachen är att visualisera produkterna och ge inspiration. Man ska få en bild av hur det kan bli hemma hos sig och i vilket sammanhang man kan använda produkterna.
Mer inredning säljs på nätet
Liksom många andra produkter säljs inredning i allt större utsträckning på nätet, men branschen ligger efter. Enligt Handelns undersökningsinstitut är det bara 5 procent av all inredning och möbler som säljs via nätet, men tillväxten för 2017 var 18 procent. Här finns en potential och möjlighet att haka på utvecklingen.
Internationell expansion och showroom
Marcus planer är att växa ordentligt och sortimentet ska utökas och vässas med nya produktområden som mattor, belysning, badrum och trädgård. Basen för hans verksamhet är ett showroom och lagerbutik som öppnades för bara ett par veckor sedan och som ligger mittemot Ica Almérs i Färjestaden.
Men planerna sträcker sig även utanför Sveriges gränser. Tanken är att expandera e-handeln till Norden, UK och Tyskland, initialt.
– Internationalisering är ett viktigt steg, säger Marcus. Jag ser Kalmar Science Park som en jätteviktig hand-i-hand-partner under de här åren när jag ska ut på den internationella marknaden. Här finns mycket gedigen kunskap om lagar, regler, marknadsföring, varumärkesutveckling och annat som kommer att behövas för att lyckas.
Text och foto
Camilla Dopson