Här är tipsen för att lyckas med dina affärer utomlands


Närmare 70 procent av alla svenska e-handlare säljer bara på hemmamarknaden. Potentialen att nå ut på nya marknader är enorm. Det tycker i varje fall Henrik Hansen från MakesYouLocal, ett företag som hjälpt över 400 bolag att komma ut internationellt, bland andra Stadium, Sephora och George Jensen. Här är hans tips på hur du lyckas!

1. Innan du vänder dig utomlands, starta med din hemmamarknad. Vad fungerar och vad fungerar inte, när det gäller till exempel innehåll på sajten, frakt och returer? Hur bra går produkten att sälja? Funkar det inte hemma lär det inte funka utomlands heller.

2. Räkna på allt – gör din hemläxa, även om det är tråkigt. Går det att tjäna pengar? Räkna ut intäkt per order. Ta reda på vad saker kostar som lagerplockning, returer, frakt och så vidare. Jämför med vad det kommer att kosta utomlands. Det är inte säkert att det går att få samma lönsamhet i det nya landet. Kanske finns det någon som redan gör det lokalt för halva priset.

3. Tänk i första hand på att skapa förtroende hos kunderna på din nya marknad. Det är det som i slutändan skapar försäljning. Det är viktigt med trygghetsmarkörer som att till exempel ha en bra översättning av sajten. Hur tryggt och säkert framstår frakt, betalningssätt, villkor och returer? Finns det något lokalt nummer jag som kund kan ringa? Finns det kundservice på mitt språk och en lokal returadress?

4. Hitta din ”lokala hjälte”, det vill säga någon som kan och vet landets kultur och kynne. En person som kan hjälpa dig att hitta rätt tonalitet och rätt tidpunkter för olika erbjudanden och hjälpa dig förstå vad som går hem, till vem och när.

5. Tro inte att det fungerar ungefär som här hemma i dina grannländer och att du därför kan hantera försäljningen hyfsat med samma upplägg där. Företag som verkligen respekterar olikheterna och som anpassar noga kommer längre.

6. Ha tålamod och uthållighet! Det kommer att ta längre tid och kosta mer pengar än du tror. Men det är inte raketforskning, du kan komma långt med sunt förnuft.

Många fler tips från Henrik Hansen får du om du ser hela föredraget på vår facebook >

Föredraget ingår som en del av Kalmar Science Parks seminarieserie om Digitala Affärer >

Text och foto
Camilla Dopson

Camilla Dopson

Kommunikationsansvarig
010 - 357 06 13