Hållbar engelska för en bättre värld
”Bristen på utbildade engelskalärare får inte leda till att människor inte kan lära sig språket.” Det tycker Jennifer Gardner som med sin digitala undervisningstjänst The English Classroom vill ge fler människor möjligheten att lära sig ett världsspråk och få verktyg att skapa sig sin egen framtid.
– Det är bevisat att kunna engelska ger ekonomiska fördelar, säger Jennifer. Det ger människor större möjligheter att ta del av högre studier, vetenskap och forskning och det leder även till ökad jämställdhet. Det blir effekter, inte bara på individnivå, utan för hela samhället.
The British Council uppskattar att det i år är cirka två miljarder människor som studerar engelska runt om i världen. Femton procent av dessa lär sig språket informellt, det vill säga utan att få kvalificerad undervisning. Det handlar om 300 miljoner elever runt om i världen i åldrarna elva år och uppåt.
– Bristen på kvalificerade engelskalärare är en stor utmaning, så jag kom på en lösning, berättar Jennifer. Istället för att förse världen med fler västerländska lärare varför inte ge verktyg till existerande, lokala lärare så att de kan undervisa med högre kvalité.
Engelska med hållbarhetstvist
Med The English Classroom erbjuder Jennifer ett färdigt material för komplett engelskaundervisning via en digital onlinetjänst, tillgänglig för lärare som direkt ska kunna börja undervisa engelska på sitt eget språk.
– De behöver inte vara kvalificerade som lärare och de behöver inte heller kunna tala engelska flytande, berättar Jennifer. Och de kan vara lokaliserade vart som helst i världen där det finns internetuppkoppling.
Jennifers upplägg handlar inte enbart om regelrätta språklektioner, utan det finns en tvist. Undervisningen görs genom temat FN:s hållbarhetsmål, där kunskap om hållbar utveckling är inbyggda i lektionerna.
– Genom att lära ut engelska och samtidigt ge kunskap om FN:s hållbarhetsmål skapar man engagemang hos eleverna och förbereder dom för framtiden och den värld de ärver, säger Jennifer.
Ge människor bättre möjligheter
Jennifer, som själv kommer från Storbritannien, har en imponerande bakgrund med en mastersexamen i pedagogik och ytterligare en mastersexamen i juridik, genusvetenskap och samhällskunskap. Hon har även spenderat en hel del tid utomlands, arbetat som lärare och dessutom jobbat frivilligt för den brittiska polisen.
– Jag har träffat många människor och har alltid varit medveten om att vissa har mer möjligheter än andra. Svenskar är lyckligt lottade som är så bra på engelska och kan diskutera saker som exempelvis jämställdhet, medan en kvinna i Saudiarabien kanske inte har samma möjlighet att ta del av sådan kunskap och sådana samtal. Det gav mig idén att jag kanske kan göra både engelska och hållbarhet tillgänglig för fler och ge dem större förutsättningar att påverka sina liv.
Vässade sin affärsidé med Boost Chamber
Jennifer har utvecklat sin affärsidé i Kalmar Science Parks Boost Chamber-program, där hon fick göra research och upptäcka sina kunder.
– Jag pratade med över hundra lärare i sextio länder. Boost Chamber gav mig en struktur för att processa och utveckla min affärsidé. Kundupptäckterna gav mig bekräftelse på att jag var på rätt väg. Men det var också värdefullt att gå Boost Chamber-programmet tillsammans med andra. Det kan vara väldigt ensamt att utveckla företag annars.
Nu fortsätter Jennifer att utveckla The English Classroom i Kalmar Science Parks inkubator och för närvarande testar fem skolor runt om i världen de första 100 lektionerna som Jennifer skapat. Bland annat i Litauen, Afghanistan och Marocko. Målet är att det till hösten ska finnas 600 lektioner klara att användas i The English Classroom. Lektionerna är utvecklade i linje med den Europeiska standarden för engelskaundervisning.
Läs mer om Boost Chamber och hur du kan ta din affärsidé till nästa nivå >
En ny omgång startar 6 oktober 2020!
Text och foto Camilla Dopson
Boka ett idémöte
Jag vill gärna boka ett förutsättningslöst, kostnadsfritt möte för att se hur jag kan komma vidare med att utveckla mitt företag.