Guldfemman har fått ett starkt fäste i Kalmarregionen


Som följare av den lokala fotbollen i Kalmar med omnejd är det stor chans att du snubblat över fenomenet Guldfemman – Ditt Lokala Drömlag. Bolaget bakom de populära tävlingarna är en del av Kalmar Science Park och går nu in i sitt tredje verksamhetsår med stor tillförsikt. Man räknar med över 200 medverkande föreningar, 15 000 slutanvändare och en stark omsättningstillväxt.

Guldfemman är i grunden ett s.k. managerspel som går ut på att, innan säsongen, plocka ut sina fem favoritspelare i det lokala idrottslaget. Spelarna får poäng under året för sina verkliga matchprestationer, vilket i sin tur ger poäng till de olika femmorna som tävlat. Femman med flest poäng efter sista matchen vinner tävlingen.

– Grundkonceptet har funnits länge och är oerhört stort i t.ex. USA där miljontals användare varje vecka tävlar mot varandra. Det ingen gjort är att anpassa tjänsten för enskilda föreningar och basera tävlingen enbart på föreningens egna spelare och matcher. Det är Guldfemmans affärsidé, säger grundaren Martin Magnusson.

– De föreningar som medverkar tjänar en rejäl slant till klubbkassan, men framför allt blir Guldfemman en extra krydda till säsongen. Supportrar och medlemmar får ytterligare en anledning att komma ner till hemmamatcherna och tävlingen blir ett roligt sätt att öka intresset kring laget och spelarna, fortsätter han.

Guldfemman har fått ett starkt fäste i Kalmarregionen där närmare 50 olika föreningar medverkar. Några exempel är Kalmar FF, IFK Kalmar, IFK Berga, Lindsdals IF, FBC Kalmarsund och Smedby BoIK. För att nämna några.

– Det är ganska naturligt att vi har god spridning här. Både jag och Martin har en bakgrund inom fotbollen i Kalmar och känner mycket idrottsfolk. Ändå har vi bara skrapat på ytan och vi hoppas att ännu fler lag och föreningar i år förstår charmen och fördelarna med Guldfemman, säger bolagets andra delägare Kristian Claesson.

Tjänsten erbjuds i sporterna fotboll, innebandy, ishockey och bandy. Det kostar 160 kr att tävla och närmare hälften går direkt till föreningen.

Startår: 2013

Grundare: Martin Magnusson

Team: Kristian Claesson & Martin Magnusson

Ort: Kalmar

Affärsidé: Lokala säsongstips för idrottslag

Målgrupp: Idrottslag i sporterna fotboll, innebandy, hockey och bandy.