Go YouTube! Fem anledningar och tips för att lyckas
YouTube slår nytt rekord i räckvidd och det är förhållandevis billigt att annonsera i kanalen. Det har lett till att allt fler väljer att flytta sina medieinvesteringar från analog tv till rörlig media online.
– YouTube är idag den tredje största tv-kanalen i Sverige och på god väg att gå om traditionell tv, berättar Linnea Johansson. I åldrarna 15-24 år är YouTube sedan flera år överlägset nummer ett.
Linnea Johansson är projektledare på Viva Media som är nordens största rådgivare inom digitala kanaler. Här delar hon med sig av tips och anledningar till varför YouTube är högintressant just nu.
1. Träffsäker annonsering
Liksom i många sociala mediekanaler kan du styra vem som ska se din annonsering, såväl geografiskt som efter intresse. Du kan även annonsera ditt YouTube-klipp via Googles annonsplattform Google Adwords.
2. Betala endast för interaktioner
Annonseringen fungerar så att besökaren kan klicka bort klippet inom fem sekunder. Som annonsör betalar du endast för de som sett minst 30 sekunder av klippet, eller klippet i sin helhet om det är kortare än 30 sekunder, eller för de besök som engagerar sig i klippet, det vill säga klickat sig in till hemsida, delat klippet, med mera. Statistik visar att människor som tittar på den här typen av annons är 75 procent mer engagerade än de som tittar på en annons som inte kan klickas bort.
3. Gör fler affärer
Det går även att koppla din annonsering ett steg närmare en affär genom att direkt från ett klipp länka med en call-to-action till en e-handel eller hemsida. På så sätt vill YouTube öka konverteringen och ha ett tydligt ROI-tänk.
4. Viktigt med bra innehåll!
Det krävs förstås att du har bra kvalitet på din film om du verkligen ska lyckas. Tänk på att ha varumärkesigenkänning i filmen, det vill säga ha med din logo och färger från första sekunden så att man snabbt känner igen avsändaren. Låt gärna innehållet vara av högt underhållnings- eller nyttjandevärde. Det är alltid en fördel om annonsen sticker ut eller är oväntad på något sätt. Ha inte för långa filmer, trettio sekunder upp till tre minuter är det vanliga.
5. Mäta, mäta, mäta
Sist men inte minst, testa gärna men utvärdera och håll koll på statistiken. Viva Media erbjuder ett gratis verktyg, Viva Report, där du kan hålla reda på mätningen från flera kanaler, såväl YouTube som GoogleAnalytics och andra.
Text och foto: Camilla Dopson
Fakta om YouTube
– Varje månad besöker mer än en miljard människor YouTube
– Mer än 300 timmar film laddas upp varje minut
– I Sverige är det 1,6 miljoner människor som använder YouTube dagligen.
– Första kvartalet 2015 såg unga mer på YouTube än på all traditionell tv sammantaget, och i åldersgruppen 65-74 år har räckvidden fördubblats jämfört med första kvartalet 2014.
Källa: Svenskarna och Internet www.soi2015.se/