Företaget som växer rekordsnabbt och ändrar hur vi rör oss i städer


Städer ska vara gjorda för människor, inte bilar. Det tycker företaget VOI som introducerar delade elsparkcyklar runtom Europa och förändrar hur människor rör sig i städer. De är mitt uppe i en närmast osannolik tillväxtresa. På bara nio månader har VOI etablerat sig i femton städer och omsätter över en halv miljard kronor.

– En vecka i scootervärlden är flera år i den traditionella affärsvärlden, säger VOI:s nordiska marknadschef Erik Bergqvist om företagets framfart.

VOI står för voyage, som betyder resa. Bolaget grundandes i juni 2018 och  affärsidén är att vara ett alternativ till de många onödiga, korta bilresor som görs i våra städer.

Kapitalkrävande
Att utveckla och etablera elsparkscyklar är väldigt kapitalkrävande, men sedan starten har VOI lyckats dra in 83 miljoner dollar i riskkapital, vilket visar att det finns stor tilltro till tjänsten och företaget. Erik Bergqvist berättar själv om hur han fick upp ögonen för lösningen, när han bodde i San Fransisco:

– Det är i San Fransisco som själva elsparkcykelsfären egentligen började. Där är kollektivtrafiken och cykelinfrastrukturen riktigt dålig, men jag insåg att det här kan revolutionera hur människor rör sig i våra städer. Med den cykelinfrastruktur som vi har Europa kan elsparkcyklarna verkligen få människor att lämna ratten.

Sedan starten har 440 000 användare gjort mer än 800 000 resor med VOI:s elsparkcyklar runt om i Europa. Totalt har cyklarna snurrat 37 varv runt jorden.

– När vi lanserade i Köpenhamn fick vi under den första månaden fler användare än vad hela cykelsystemet i Köpenhamn har under ett år, berättar Erik Bergqvist.

Ökad acceptans
Elsparkcyklarna har inte enbart tagits emot positivt, det har funnits en del skeptiker, men numera är det inte bara de unga som använder VOI:s tjänst.

– Vi ser ett trendskifte, där fler äldre använder elsparkcyklarna och acceptansen har ökat. I Sverige ville Stockholm stad till att börja med förbjuda cyklarna, men ändrade sig på bara fyra månader till att välkomna initiativet, berättar Erik Bergqvist.

Så funkar det
Själva elsparkcykeln kommer från Segway, men mjukvaran till tjänsten har VOI utvecklat. Du kan hoppa på en elsparkcykel varsomhelt, närsomhelst. Det funkar så att man laddar ned en app som lokaliserar en elsparkcykel på en karta med hjälp av gps. När du letat upp och hittat cykeln kan du låsa upp den för 10 kronor och sedan kostar det 1.50 per minut att använda den. När du kommer fram kan du bara parkera och lämna den, på ett ställe där den inte är i vägen, till exempel vid cykelställ, invid väggar och så vidare. Cyklarna samlas in varje natt, laddas och servas av så kallade gig-arbetare som får ersättning för jobbet.

– Det gör att vi har väldigt funktionella elsparkcyklar av hög kvalité ute i drift, säger Erik Bergqvist.

Ingen svett och inga utsläpp
På frågan vad det är som har gjort elsparkcyklarna så populära nämner Erik Bergqvist flera saker:

– Det krävs inte mycket för att börja använda dem. Du behöver bara en smartphone, din bankinformation och tillgång till e-post. Elsparkcykeln är lätt och rolig att använda. Den är fri från utsläpp och du svettas inte att stå på den, vilket innebär att den även kan användas när du ska ta dig till arbetet eller affärsmöten.

Framtiden och Kalmar
I dag är VOI det ledande europeiska bolaget i branschen och vill såklart fortsätta med det. Strategin är att jobba med dialog, partnerskap och vidareutveckla produkten. Målet är att nå ut på 50 nya marknader, där Kalmar kan bli nästa kandidat.

– Kalmar är en fantastisk sommarstad med mycket människor i rörelse, jag tror absolut att tjänsten skulle fungera bra här, säger Erik Bergqvist.

Text Camilla Dopson
Foto Patrik Karlsson

Camilla Dopson

Kommunikationsansvarig
010 - 357 06 13