Han vill skapa Europas största marknad för exklusiv konfekt

Nu antas Konfektbutiken till Kalmar Science Parks inkubator. Visionen är att bli Europas största digitala marknadsplats för premiumkonfekt inom choklad och lakrits. Bakom företaget står 27-åriga Sebastian Westerlund som, trots sin relativt unga ålder, redan hunnit driva flertalet butiker.

– Under min studietid köpte jag min första dagligvarubutik i Saxnäs på Öland som sedan utökades till en andra och tredje butik. Jag har även drivit godisbutik i Nybro, berättar Sebastian.

Numera driver han butiken Sakligheter som är en heminrednings- och presentbutik i Kalmar och så den nya satsningen Konfektbutiken som lanserades i september ifjol.

För den medvetna kunden

Konfektbutiken är en e-handel som består av tre grenar: Choklad, Lakrits och konfektkorgar för olika säsonger som till exempel jul och påsk. Idag erbjuder butiken 400 produkter och 60 varumärken och riktar sig till medvetna privatpersoner och företag.

– Vi har ett omfattande och högkvalitativt sortiment med unika produkter som är svåra att komma åt lokalt, exempelvis Prima Konfekt, säger Sebastian. En snabb leverans och smidiga betallösningar för privatpersoner och företag är också en del av affärsmodellen.

Ger små tillverkare möjlighet att nå ut

Choklad och lakrits är en global marknad som vuxit med sju procent de senaste sex åren. Efterfrågan på premiumkonfekt ökar också och då gärna ekologisk, hantverkstillverkad choklad och finare lakrits.

– För oss är det viktigaste att knyta till oss de små tillverkarna och ge dom en möjlighet att nå ut med sina produkter, berättar Sebastian. Vi vill också vara transparenta och visa upp hantverket och råvarorna de arbetar med.

Unik konfekt från många länder

Målet de närmsta fyra åren är att gå från en omsättning på 450 000 kronor till 30 miljoner kronor. Ambitionen är också att växa internationellt och att i varje land knyta till sig exklusiva lokala märken.

– Mitt fokus nu är att utveckla online-försäljningen via befintlig e-handel. Vi ska göra en kraftull satsning på sociala medier och Google shopping och sortimentet ska utvecklas från 500 till 1000 artiklar.

På frågan vad som är Sebastians personliga drivkraft i sitt företagande svarar han:

– Jag tycker utvecklingen är det mest spännande. Att ta ett frö, utveckla det och få det att växa. Det vill säga förädla ett företag på det här sättet.

I inkubatorn får Sebastian tillgång till expertis, utbyte med andra företag och skräddarsydd affärsutveckling.

– Kalmar Science Park kommer att vara en av mina viktigaste utvecklingspartners. Här finns kompetensen och framförallt nätverkandet. Man stöter på en massa spännande företag här.

Läs mer om vad det innebär att vara med i Incubator >

Text och foto Camilla Dopson

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.