En story i flera delar – Så skapar du ytterligare innehåll av en video


Att skapa innehåll och berättelser kan vara en tidskrävande process. Därför kan det löna sig att dela upp sitt innehåll i flera delar. Salma Jafri är professionell Youtube Coach och under årets Webbdagarna delade hon med sig om hur hon som producent kan dela upp en video i 42 olika typer av innehåll. Här listar vi tre intressanta möjligheter att bygga vidare på en befintlig story.

Kommunikation är viktig del av alla företag och verksamheter. Men samtidigt kan det vara tidskrävande att skapa nytt innehåll från grunden. För att hålla nere tiden det tar att skapa nytt innehåll kan du som företagare eller kommunikatör testa dessa tre steg för att effektivisera alla dina sociala medie-kanaler med samma innehåll fast i olika format. Genom några praktiska tips kan du återanvända ditt innehåll utan att att riskera att det känns repetivt.

Ett nyckeltema är att ta ut delar av sitt innehåll och sätta det i andra sammanhang. Salma Jafari kallar detta Upcycling och jämför detta med hur människor klär sig olika vid olika tillfällen. På samma sätt kan man klä sitt digitala innehåll i olika ”kläder”.

Principen går ut på att du först skapar ett grundinnehåll eller en grundberättelse och sedan bygger vidare på denna, så kallad Upcycling.

 

1. Nyttja flera sociala medier och plattformer

Det räcker inte bara att lägga ut sitt innehåll på till exempel en Youtube-kanal. Samtidigt kan det uppfattas som skräppost om samma innehåll repeteras flera gånger. En bra idé kan vara att dela upp sitt innehåll över flera olika plattformer. Men instället för att dela samma typ på varje plattform kan du dela upp ditt innehåll med olika delar. Ett exempel kan vara att starta en blogg där innehållsskapare kan lägga ut sitt innehåll. Google kan ranka bloginlägg högre ifall dessa har videoinehåll i sig.

Sociala medier är nyckeln för att nå ut med kommunikation och sitt budskap. Genom att nyttja flera medier kan producenter även dela med sig av innehåll över olika plattformer. Att nyttja Twitter kan till exempel vara en bra metod, du kan första Tweeta ut din videos titel. Efter det kan du Tweeta ut en fråga eller en bild från din video och på så vis uppmärksamma samma innehåll flera gånger.

 

2. Skapa epostutskick

När du har flera blogginlägg eller innehåll på sociala medier utifrån din video, kan du göra epostutskick utifrån dessa inlägg. För att också göra innehållet unikt kan producenten bädda in olika typer av videoklipp eller någon fråga som kan kopplas till innehållet. På så vis kan du engagera publiken i ditt innehåll.

Ett annat exempel på att skapa unikt innehåll kan vara att göra små bilder eller någon form av grafik som har koppling till innehållet. Genom att skapa olika typer av grafik eller text kan en video delas flera gånger på samma plattform. Skapa ett montage med olika bilder, eller gör en grafik som visualiserar något du diskuterar om i ditt innehåll. Detta liknar även hur du kan Tweeta ut olika typer av innehåll som beskrevs i steg 1.

 

3. Skapa podcasts och ljud

Att skapa podcasts kan både ge nya dimensioner till ditt befintliga innehåll. Podcasts ger möjligheten att berätta samma historia igen genom ljud och utan behovet av att använda bild. Steg 3 innebär att konvertera om din video till ljud.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att inte bara kopiera ut en ljudfil ur ett befintligt videoklipp och göra detta till en podcast. Podcasts behöver en annorlunda introduktion och avslut med mer tal eller information som annars kan visas genom bild. En podcast kan lyssnas på genom hörlurar utan att mottagaren behöver titta på skärmen samtidigt, och därmed kan du ge din publik en metod att ta del av innehållet på andra sätt.

 

Detta var tre exempel på hur du kan bygga vidare på en befintlig video. Andra exempel kan vara att skapa livesänt innehåll, hålla ett webinarie eller varför inte jobba vidare med snapchat.

Text: Gustaf Rossi

Camilla Dopson

Kommunikationsansvarig
010 - 357 06 13