En resa till Sydkorea: Innovation, kultur och nya relationer
Nyligen hade två av våra kollegor möjlighet att utforska det pulserande Sydkorea. Deras uppdrag? Att skapa kontakter, hitta samarbetsmöjligheter och få insikt i hur Sydkorea blivit ett epicentrum för nytänkande och teknologisk utveckling.
Varför Sydkorea?
Sydkorea står i framkant när det gäller innovation och över 500 svenska företag har affärsrelationer med landet. Resan var en möjlighet att skapa värdefulla kontakter för de företag som strävar efter att expandera och utvecklas på den globala scenen.
Med ett schema fullspäckat från måndag till fredag besöktes flera stora företag för att få en inblick i hur de arbetar med innovation.
– Många av de stora företagen har en egen inkubator som arbetar med att utveckla nya idéer som uppstår inom verksamheten, säger Mats Olsson, verksamhetsledare Associate och Digital Business.
Från imitation till innovation
En av höjdpunkterna var möten med Sydkoreas ledande institutioner för innovation, som KIST, Korea Institute of Science and Technology och Yonsei University.
– Vi fick insikt i deras resa från att imitera andra bolag till att vara ett land som ligger i framkant för innovation. Något som var otroligt viktigt för startups i Sydkorea var att tidigt hitta ett ‘’proof of concept’’ och att ansöka om patent. Något som vi i Sverige kanske behöver bli bättre på, säger Henric Andreasson, Digitaliseringsrådgivare och projektledare Digital Business.
Från Kalmar till Sydkorea
– Vårt mål framåt är att dela med oss av den värdefulla kunskap som vi samlat på vår resa till de personer som utvecklar en idé tillsammans med oss. För våra bolag som har kommit en bit på vägen så har vi nu ovärderliga kontakter i Sydkorea som gör det lättare att etablera sig i landet, säger Mats Olsson.