E-handlare diskuterade resultat av Black Week


I januari samlades några av Kalmars ehandlare för att utvärdera resultatet av 2022s Black Week i november. Det blev en träff med flera lärdomar om kommande handelsperioder.

Black Week kallas veckan då Black Friday äger rum. Hos Kalmars e-handlare är det en av de största handelsperioderna som tillochmed har ersatt den traditionella mellandagsrean. I januari samlades några e-handlare på Kalmar Science Park för att utvärdera och diskutera höstens stora försäljningshelg.

 

1. Många väntar på reahelgen

Under hela veckan i november ökar handeln kraftigt för att sedan avta nästan helt. En av de populäraste produkterna att handla under Black Week är leksaker. Detta tror ehandlarna beror på inflation och ökade kostnader, samt att leksaker är viktigt för familjer att kunna ge till sina barn vid jul.

 

2. Sociala medier och trender

Att hänga med i trenderna på sociala medier är en central del i all handel. Det gäller även nya plattformar som TikTok och SnapChat. Att utbilda personal och ha regelbunden publicering är tidskrävande, men en viktig del i att bygga upp sitt varumärke.

 

3. I kassan kan du förlora kunder

Flera e-handlare delar kunskapen att en bra kassa eller utcheckning är viktig för att behålla kunder. Ett dåligt it-system kan vara en orsak att kunder avbryter sina köp. Det är också viktigt att vara tydlig med att så tidigt som möjligt visa om det finns extrakostnader som frakt. Att lägga till extra kostnader i kassan kan göra att kunder försvinner.

Text och foto: Gustaf Rossi

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.