”Digitalisera eller dö”
En otrolig kompetens samlades på Brofästet den 22 september när e-Handelsdagen gick av stapeln för sjätte året i rad. Google, Kairos Future, forskningen och den digitala eliten gav sin syn på utvecklingen. Men deltagarna var minst lika aktiva.
Det jobbades intensivt med frågan om vad som är nästa steg inom den digitala handeln och det twittrades flitigt från auditoriet. Hashtagen #edag2015 trendade under eftermiddagen på Twitter.
– Bra nivå och skarpa hjärnor på e-Handelsdagen, twittrade till exempel Ola Gustafsson från Patroner.se.
Människors behov i fokus
Temat för dagen var Digitalisering som möjliggörare och när dagen var slut var det ingen tvekan om vad som gäller: ”Digitalisera, eller dö” och när man digitaliserar är det människors sociala behov som måste vara i fokus.
Data om vårt beteende
Möjligheterna att använda de enorma mängder data om människors beteende och preferenser som finns från sociala medier och sensorer togs även upp, till exempel för att hjälpa oss att leva mer hållbart. Men insikten att det är en het och känslig fråga fanns också. Hur får informationen användas och vem bör egentligen äga den?
Bildreportage från dagen, nedan:
Maja Brisvall från Quantified Planet och Digitaliseringskommissionen berättade om FN:s nya Global Goals. Digitaliseringen och mängden tillgänglig data kan användas på ett positivt sätt för att jobba med målen och skapa en hållbarare värld.
Intensiva grupparbeten kring frågan om vad som är nästa steg inom digitaliseringen. Vad kan en butik inte låta bli att göra idag?
Paneldiskussion om utmaningar i framtiden med Ola Schwarz Electra, Johanna Wihl Kalmar Science Park, Patrik Stoopendahl Kairos Future, Arne Andersson PostNord och Jonas Ogvall Svensk Digitalhandel.
Ola Schwarz från Electra gav publiken konkreta tips på hur butiker kan digitalisera smart idag, bland annat med digitala prislappar och digital prismärkning.
Malin Sundström SIIR/Handelshögskolan i Borås och Patrik Stoopendahl Kairos Future berättade om spännande konsumtionstrender. Det är i soffan som vi måste lära känna våra kunder då det är där köpen sker. Kvällsgoogling är numera en stor del av vår vardag.
Dagens nya ord var ”raplex” en kombination av rapid och komplex, för att beskriva den digitala utvecklingen. Trender blir allt svårare att förutspå.
– Gör det digitala till en konkurrensfördel! Eller gör det inte, men 2020 kommer hela världen vara uppkopplade, sa Ebba Kilman från Google. Tänk snabbt, innovativt, foka på kunden så kommer allt följa efter. Förstå era kunder – data, data, data och connecta överallt var hennes tips till oss.
Johanna Wihl, eldsjäl och projektledare för e-Handelsdagen och Jessica Bergsjö krönikör och moderator för dagen.
Text och foto: Camilla Dopson