David & Louise vill göra golfen mer inkluderande


Från Tingsryd till lilla Krankelösa – med en omväg ut på golfbanan. På den vägen föddes idén till INDRA Sportswear. Nu vill Louise Fröjdenlund och David Bergström öka jämställdheten ute på världens golfbanor.

Sedan flytten till Krankelösa, för 6 år sedan, har livet rullat på för Louise Fröjdenlund och David Bergström. Under sin mammaledighet började Louise studera till e-commerce manager och fick upp ögonen för kundservice och digital handel. När hon började följa med David ut på golfbanan upptäcktes snabbt ett stort hål att fylla inom golfmodet.

– Jag började spela golf 2018 och kände direkt att här skulle tjejer behöva ta mer plats. Jag tyckte inte att jag hittade så mycket bra kläder till tjejer. Allt hade så traditionell passform och var inspirerat av killarna. Det var pikétröjor och raka byxor, mycket av det traditionella. Men vi kände även att det saknades ett eget community kring golfen, det var så mycket herrar på banorna. Vi vill bygga upp det där communityt genom våra sociala medier, berättar Louise.

Långsamt golfmode

Även om de hittade plagg att låna in från andra sporter för rundorna på golfbanan, så var det aldrig något varumärke som mötte deras värderingar. I detta såddes fröet till INDRA Sportswear, genom vilket David och Louise nu skapar det golfmärke de tyckte saknades på marknaden.

– På senare år har man börjat låna in kjolar och toppar från andra sporter, som ligger längre fram trendmässigt. Men för oss har det varit svårt att hitta ett varumärke som har det där hållbarhetstänket som vi vill köra. Det där transparenta, där det ska vara både hållbart tillverkat och av nedbrytbara eller nytänkande material. Mycket blir kollektioner som bara kommer en gång, men vi vill satsa mer på slow fashion snarare än fast fashion, säger David.

En hållbar debutkollektion

I hållbarhetstänket ingår även full insyn i vilka som producerar parets kläder. Därför har David och Louise valt att placera produktionen hos fabriker i Europa. Och i mars lanseras deras första kollektion – tillverkad av bland annat återvunna pet-flaskor.

– Vi har använt leverantörer inom Europa. Det finns så mycket man kan göra, men vi började här. En av grundpelarna i företaget är att vi ska värna om vår planet. Vi känner att vi gör det genom att välja slow fashion och genomtänkta material i våra plagg. Och genom att visa hela kedjan och vem som gör kläderna. Då kan vi knyta an till den nya generationen som ska använda dem, säger Louise.

Vill du veta mer om hur du kan utveckla ditt företag hos oss?

Fyll i formuläret för att boka ett förutsättningslöst, kostnadsfritt möte för att se hur du kan komma vidare med att utveckla ditt företag.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.