Corlin Eyewear – Märket på allas näsor

Tobias Göransson och Olle Sandberg lät inte studentbudgeten stoppa deras satsning. Nu har Corlin Eyewear lämnat Kalmar Science Parks inkubator och framgångssagan fortsätter.

Det var ekonomistudierna som förde samman Tobias Göransson och Olle Sandberg, vars solglasögon nu syns på Sveriges främsta influencers. I jakten på skalbart företagande kom Corlin Eyewear till – och på tre år har deras grundidé nu vuxit till att bli ett välkänt varumärke.

– Vi hade inte så mycket pengar då vi båda var studenter, men vi ville skapa något som var skalbart så att vi kunde fortsätta växa. Och då blev det solglasögon, vilket vi även tycker är en kul produkt. Sol har vi ju överallt och vi såg det därför som en möjlighet att lyckas göra någon form av resa, att kunna bygga ett så starkt varumärke som det bara går, förklarar Tobias Göransson.

Läs mer om Incubator.

Influencers som strategi

Under sin tid i inkubatorn har Corlin Eyewear fått kunskaper som har hjälpt dem att nischa sin produkt till rätt målgrupp. Från början var deras sikte inställt på att sälja solglasögon till killar. Nu ser målgruppen annorlunda ut – och ett viktigt steg i framgångarna kom när de använde sig av influencer marketing.

– Det har tagit sina svängar under åren. Vi trodde att en stor del av vår målgrupp skulle vara killar, men med åren har det visat sig att det är 85-90 procent tjejer som köper våra produkter. Under 2018 insåg vi att vi skulle behöva ta lite risker för att kunna börja sälja, så då började vi att göra samarbeten inom influencervärlden. Det var de första stora riskerna vi tog och det gick faktiskt helt fantastiskt det året, berättar Tobias.

Fortsätter erövra den svenska marknaden

Sedan dess har framgångssagan fortsatt. Nuförtiden syns sociala medie-profiler med följarantal på 135-220 000 personer bära Corlin Eyewear. Deras glasögon har dessutom tagits in i sortimentet hos Åhléns, Na-Kd och H&M-ägda Afound. Med 10 000 par solglasögon sålda hittills satsar nu killarna vidare mot fler framgångar – internationellt.

– Mellan 2018 och 2019 gjorde vi en 100 procent tillväxt, men vi hade ändå räknat med högre. Att vi har så få soltimmar i Sverige gör ju såklart att det underlättar om vi kan jobba med andra länder. Och nu har vi äntligen ingått ett samarbete med Easify, som tagit över hela vår plattform, för att vi ska kunna börja skala mer internationellt, säger Olle Sandberg.

Vill du veta mer om hur du kan utveckla ditt företag hos oss?

Fyll i formuläret för att boka ett förutsättningslöst, kostnadsfritt möte för att se hur du kan komma vidare med att utveckla ditt företag.

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.