Core Web Vitals – Så exponerar du din sida på bästa sätt


Algoritmerna styr hur din sida syns på webben, och att synas på Googlen är nyckeln till att nå ut. Aaron Axelsson är Head of SEO på företaget Brath och har lång erfarenhet av sökmotoroptimering (SEO). I tisdagens digitala affärer seminarium var den stora frågan: Hänger din sajt med på Googles nya krav, och vad är Core Web Vitals?

Att synas på Google är nyckeln till att lyckas med sitt företag, oavsett vilken företagsidén är. För att hamna högt upp i sökresultaten måste utvecklare tänka på att optimera sin sida för att förbättra hur den preseterar.

– När nån googlar någonting, ska de klicka på det första resultatet och sen aldrig googla igen, det är Googles syfte, säger Aaron Axelsson, Head of SEO på Brath AB.

Ett mått som Google har tagit fram kalllas Core Web Vitals och mäter hur bra en sida är genom tre mått, och dessa används till att rangordna sidorna i sökresultatet.

 

1. Ladda snabbt (Largest Contentful Paint, LCP)

Det första en användare ser på en sida, det vill säga startsidan, är det som bör laddas snabbast. På moderna webbplatser är det ofta en stor bild, men det kan även vara text.  LCP-måttet mäter hur lång tid det tar tills sidan är färdigladdad och syns för användaren.

– En snabb sajt är ett tecken på att någon bryr sig om sin sajt. Det här är en tydlig signal på att någon jobbar med sin sajt, säger Aaron Axelsson.

För att optimera sidan kan utvecklare göra bilder så små som möjligt. Att till exempel ladda ner en bild som är 2500 pixlar på en skärm som bara visar 200 pixlar kommer ta längre tid och därmed ranka sidan lägre i sökresultaten.

Tidsmått som utvecklare bör hålla sig till är att det bör som mest ta 2.5 sekund att ladda sidan. Om laddtiden går över 4 sekunder kommer sidan att rankas som dålig.

 

2. Snabba serversvar (First Input Delay, FID)

Snabba serversvar mäter bland annat skript på sidan och hur lång tid detta att utföra. När ett skript till exempel en JavaScript körs, är sajten ”frusen” och går inte att interagera med. Det innebär att allt innehåll på sidan står still. Detta är något användaren sällan märker av eftersom ett skript ofta går snabbt. Men felaktigt skrivna skript kan göra att sidan tar onödigt lång tid att ladda och detta kan även göra att Google anser att sidan är dålig.

För att optimera en webbsida kan utvecklare dela upp skript i olika delar eller rensa bort onödiga skript. En sida som är bra har en skripttid på max 100 millisekunder och en sida som går över 300 millisekunder kommer att anses vara dålig.

 

3. Små förflyttningar av text/bilder (Cumulative Layout Shift, CLS)

CLS mäter hur webbsidan förändras i sin layot när den laddas. Detta kan beskrivas enklast genom att det finns en befintlig text på sidan, men efter några sekunder laddas en bild ned som innehåller en annons. Då kommer texten att ”hoppa ned” en bit på sidan. Om användaren då precis tryckt på texten kanske den istället råkar klicka på en annons och hamna någon annanstans. Det är något som Google ogillar.

För att förbättra detta ska utvecklare märka ut storleken på elementet som innehåller till exempel en bild eller annonns.

– Den här bilden man markerar ut, kommer att vara 400 pixlar hög. På så vis reserveras utrymmer för bilden och texten laddas på rätt plats med en gång., säger Axelsson.

Google har tagit fram mått på hur mycket layouten får förändras på en sida när den laddas. För att ha en bra rankad sida får ett element som mest flyttas 10% av sin egna storlek, om elementet flyttas över 25% av sin storlek bedöms sidan som dålig.

Gustaf Rossi

Digital redaktör
0480-453429

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.