Cookiedöden – Tre tips för att förbättra din e-handel


Kakor, eller Cookies på engelska, är något som de flesta internetanvändare hört om eller sett på webbsidor. Men vad är kakor och hur påverkar de ditt företag? Olof Törnqvist som är VD på Triggerbee höll ett seminarium om hur kakor håller på att förändras och vad du som företagare bör tänka på när tredjepartskakor försvinner.

Kakor är en form av minne på användarens dator. När intresset för e-handel växte fanns fortfarande ingen lösning på hur webbläsaren skulle komma ihåg vad användare lagt i sin varukorg. Då uppfanns kakor som en metod för att lagra information på användarens dator.

Förstapartscookies samlar in data om användarens surfbeteende till den som äger webbplatsen du besöker.

Det finns också tredjepartscookies som skickar data till tredje parter. Dessa skickas bland annat till Facebook eller ett företag som vill veta hur du surfar vidare från en annons. Det är tredjepartscookies som gör att du ser annonser på nätet med de gympaskor du kollade på förra veckan.

Men tredjepartskakor håller på att försvinna från moderna webbläsare då de anses osäkra och att det är viktigare att värna om användarens integritet. Safari fasade ut dem redan 2017, och 2022 kommer även Google sluta stödja dessa.

Här är tre tips om hur du förbättrar din e-handel när kakorna försvinner.

1. Bygg bättre kundrelationer

En bra metod för att bygga upp kundrelationer kan vara att genom till exempel bygga sin webb runt en inloggningsfunktion. Genom denna kan kunder och andra besökares köpvanor bevakas genom unika inloggade konton. Detta gör det enklare för att få användaren att själva skicka nödvändig data om köpvanor till webbplatsinnehavaren.

2. Skapa kundklubbar och lojalitetsprogram

Likt första steget kan en kundklubb kopplas till din specifika plattform och få fler kunder att registrera sig som användare på webbplatsen. I en kundklubb kan handlaren erbjuda olika former av lojalitetsprogram eller poäng som leder till erbjudanden och förmåner. En kundklubb med förmåner kan även motivera besökaren att bli medlem och inte enbart handla som en gästanvändare i butiken.

3. Använd unika länkar

Genom att använda unika länkar som skickas ut till besökare och kunder, kan du som e-handlare skapa skräddarsydda erbjudanden och nyttja dessa för att identifiera olika kunders vanor. En unik länk kan kopplas till en specifik användare och därmed göra det enklare att spåra hur vissa kunder rör sig på sidan.

 

Vill du få skräddarsydd rådgivning på hur du kan utveckla just din e-handel, kontakta Henric Andreasson.

Ja, boka in mig på ett förutsättningslöst möte!

Jag vill gärna boka ett förutsättningslöst, kostnadsfritt möte för att se hur jag kan komma vidare med att utveckla mitt företag.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Gustaf Rossi

Digital redaktör
0480-453429

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.