Kanada kan bli språnget ut i världen
Nu söker några av Kalmar Science Parks inkubatorbolag kontakt med den kanadensiska marknaden för att etablera sig internationellt, via samarbetet Scandinavian Startup Week.
– I Kanada finns det möjligheter för många företag att utvecklas, säger Kalle Blohm, verksamhetsledare vid Kalmar Science Parks inkubator. Kanadas affärskultur liknar i mycket den svenska och är även en naturlig brygga till Nordamerika med sitt välkomnande affärsklimat och lägre etableringskostnader än USA.
Vill bli cementindustrins Tesla
CemVision är ett av företagen som genom initiativet Scandinavian Startup Week hoppas hitta en väg ut i världen. Grundarna Marcus Olsson (bilden), Claes Kollberg och Paul Sandberg har en gedigen bakgrund inom cementtillverkning och visionen är att bidra till omvänd klimatförändring med ett hållbart och prisvärt byggmaterial för hela världen.
– Vi både vill och kan vara cementindustrins Tesla, säger Marcus Olsson. Med en ny typ av cement vill vi förändra affärsmodellen för cementindustrin. I Kanada hoppas vi på samarbeten med företag, organisationer, federala eller lokala myndigheter som delar samma ambitioner för klimatet, som vi gör. Vi vill hitta synergier och partners utanför den etablerade cementindustrin för att minska fossila material och fossil energi inom bygg- och byggmaterialsektorn.
Absorberar koldioxid
Idag släpper cementindustrin ut nästan åtta procent av växthusgaserna världen över varje år och kommer fortsätta öka kraftigt på grund av växande befolkning och urbanisering. CemVision använder sig av Aluminati som byggnadsmaterial och det kommer i framtiden att tillverkas med återvunna material. Aluminati har potential att bli kolnegativt och absorbera koldioxid från luften.
– Vi hoppas kunna dela vår kompetens och kunskap inom fossilfritt cement och kombinera dem med kanadensiska förhållanden och tillsammans bygga nya affärsmöjligheter. Till det bättre för alla inblandade, kunderna och vår planet, säger Marcus Olsson.
Mer om CemVision
Genom flerårig erfarenhet i branschen ebjuder CemVision hållbara cementanläggningar, produktion av klimatneutrala och även klimatnegativa cementbaserade byggmaterial. CemVisions produkt kan bli verklighet inom tre år.
Text och film:
Victoria Johansson
– Vi både vill och kan vara cementindustrins Tesla. Med en ny typ av cement vill vi förändra affärsmodellen för cementindustrin, säger Marcus Olsson, vd för CemVision som hoppas på många nya samarbeten i Kanada.