Calmius éve satsar på digitala brudprovningar
Snart tar brudprovningarna steget in i den digitala världen – när Amanda och Linnea Calmius tar sig in i branschen. Och nu har deras innovation tagit plats i Kalmar Science Parks inkubator.
När öländska systrarna Amanda och Linnea Calmius återvände hem till Kalmar var det med nyvunna kunskaper i bagaget. I huvudet på Amanda grodde drömmen om ett nytt koncept inom bröllopsbranschen. Och med Linnea med på idén blev Calmius éve till – som nu gör sig redo att modernisera en traditionell bransch.
– Amanda är utbildad designer och var väl den drivande i själva grundidén. Hon har jobbat lite i en bröllopsbutik där hon kände att den här stilen, den mer nya, moderna och sensuella, saknades på Skandinaviska marknaden. Den finns i Europa och i Australien, men den är inte etablerad här. Så hon ville skapa det märket och skapa de här drömklänningarna. Då ville jag hoppa på och se vad jag kunde bidra med, genom min sälj- och marknadsutbildning, berättar Linnea.
Tar bröllopsprovningarna online
Idag sker en stor del av klädhandeln online, vilket har inneburit en digitalisering av branschen. I detta, och i det ändrade beteendet i den pågående pandemin, såg Amanda och Linnea därför en stor möjlighet. Och nu satsar de på att digitalisera den annars så väldigt traditionella bröllopsbranschen – genom att erbjuda digitala provningar.
– Vi vill göra den fysiska butiken digital och vi vill att man ska känna att man får samma upplevelse som man förväntar sig i en vanlig butik. Vi ser att vi verkligen kan förändra en ganska fast och ”det är såhär det går till”-aktig bransch. Fler och fler blir ju mer digitala och framförallt i dessa tider. Vi kommer ha specifika kollektioner, men sen ska kunden kunna anpassa klänningen utifrån sina önskemål och få den i ”size you”. Allt det hoppas vi kunna presentera i den digitala lösningen, säger Linnea.
Ska kännas bra i hjärtat
Köpet av bröllopsklänning är ett stort beslut och för många en milstolpe i livet. En stor del av konceptet är därför att arbeta hållbart, för att ett köp ska kännas bra i hjärtat. För att uppnå detta är en grundpelare för Linnea och Amanda därför att satsa på noggrant utvalda material – med omtanke för både kund och miljö.
– Vi vill vara ett transparent varumärke som hittar bra och kvalitativa tyger och jobbar inom Europa. Det handlar främst om att det ska vara bra arbetsförhållanden och vi vill ha med människa, miljö och hjärta i hela processen. Det är ett stort köp och vi vill bidra med en trygg och personlig köpupplevelse, med fokus på både kund och miljön. Man ska känna att man fått bästa möjliga service, även om köpupplevelsen blir digital, säger Linnea.
Vill du veta mer om hur du kan utveckla ditt företag hos oss?
Fyll i formuläret för att boka ett förutsättningslöst, kostnadsfritt möte för att se hur du kan komma vidare med att utveckla ditt företag.