Bråttom när Google Analytics Universal läggs ned


Google Analytics 4 har funnits en stund. Och nu har nyheten som många fruktat kommit. Gamla Analytics Universal läggs ned. Den 1 juli 2023 är datumet som står i eldskrift. Men du bör agera nu! Det är uppmaningen från vår e-handelsrådgivare Ola Fors, som här skriver om vad skiftet till nya Google Analytics 4 innebär.

Innebär det att man har drygt ett år på sig? Tyvärr tycker jag inte det. GA4, som jag för enkelhets skull kallar det framåt, är inte en uppgradering från gamla Analytics. Det är ett helt nytt verktyg utan bakåtkompatibilitet. Det innebär att du absolut bör ha igång GA4 på din domän den 1 juli i år för att kunna ha ett års historik att jämföra med när ditt gamla Analytics slutar samla data nästa år.

Viktigt att installera nu

Så det viktigaste nu är att börja. Och börja med att installera GA4 på egen domän. Men vad är GA4 då? Ì betaversion hette den App+Web så en stor nyhet är att denna även funkar för appar. Det påverkar ganska få av er.

Några saker som jag tror påverkar desto fler: Du kan betydligt lättare segmentera besökare. Till exempel kan du då se till att du ser hur dina guld- och silverkunder och så vidare, beter sig på sajten. Och med en djupare integration med ads kan du använda dessa segment också där. Och ännu lättare än idag, även till exempel exkludera de som handlat de senaste dagarna från ads.

Mäter mer precist

Bounce Rate försvinner och det tycker jag är bra! Det är ett trubbigt vapen idag. Ta exempelvis en besökare som hittar en lång artikel du skrivit via det organiska söket, som kommer in, läser hela artikeln innan de lämnar sajten. Det är en positiv händelse, men det räknas idag som en bounce. GA4 har ett mer precist sätt att mäta, kallat “Engaged sessions” som innebär antalet sessioner som varade tio sekunder eller längre, eller som hade en eller flera konverteringshändelser, eller minst två sidvisningar.

GA4 har bara två datafilter. Det är såklart negativt. Men vad det innebär är att du behöver filtrera den data ni tar in, enklast förmodligen i Google Tag Manager. De flesta kommer behöva hjälp med detta.

Inga rapporter out-of the box. Du måste skapa dina egna rapporter. Det är nog många som suckar djupt när de läser detta. Och ja, det blir mer jobb. Men just att Universal funkade ganska bra out-of-the-box skapade också, enligt mig, ett one-size-fits-all-problem. Få har skapat egna rapporter som är extra relevanta för just dem. Nu blir man tvungen.

Machine Learning

GA4 är byggt med, som Google uttrycker det: “Machine Learning at it’s core”. Vi har såklart ännu inte sett så mycket resultat av det men GA4 ska i en nära framtid kunna:

– Göra dig uppmärksam på signifikanta trendskiften i din data
– Förutse vad dina kunder kommer göra och när
– Använda modelldata för att fylla i där data saknas på grund av regelskäl eller annat.

En bra sak för mindre ehandlare med GA4 är att en del saker som tidigare fanns i betalversion nu kommer att finnas för alla, till exempel Big Query Export. Och du kommer att behöva jobba med din egen “förstaparts-data” framåt, den är guld värd för dig att lära av. Men det är grund för en hel artikel, bara det.

Så sammanfattningsvis

Ja, du bör agera nu.
Ja, det kommer innebära en hel del jobb både nu och framåt med att bygga rapporter och lära sig ett nytt verktyg. GA4 eller något helt annat. Annars blir du blind nästa sommar.
Ja det innebär också en hel del möjligheter. Är du den som tar dem eller är det dina konkurrenter?

/Ola Fors
Koordinator för E-handelsnätverket
och e-handelsrådgivare

Googles guide för att sätta upp GA4 >

Google Guide in English >

Håll koll på när det händer

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.