Så annonserar du rätt med Google Adwords


Ibland har det diskuterats huruvida Google Adwords verkligen är effektivt, men som med alla andra medier fungerar det om man vet vad man gör.

– Det är ingen tvekan om att det är ett starkt verktyg, säger Stefan Bernhardsson som föreläste för Kalmar Science Parks företag i fredags. Men det nya gränssnittet kan upplevas lite besvärligt om man är van vid det gamla.

Stefan Bernhardsson är Digital Ads Specialist på InnoSearch som har kontor i Eslöv och Kalmar. Han har varit verksam inom digital marknadsföring sedan 2009 och är certifierad av Google sedan 2010. Han hanterar dagligen flera olika digitala kampanjer för både stora och små kunder.

Här är några råd från Stefan för att annonsera rätt och så effektivt som möjligt:

  • Innan du överhuvudtaget bestämmer dig för att annonsera med Google Adwords, bestäm vilken målsättning du har med din annonsering. Vad är det du faktiskt vill? Bygga ditt varumärke? Sälja mer?
  • Bestäm dig också för vad du ska mäta för att följa upp din investering. Handlar det om hur du lyckats med din branding, hur många du nått ut till? Eller hur många som har köpt? Magkänsla är inget mätverktyg. Var konkret och följ upp.
  • Avsätt en tidsperiod och en budget för din annonsering. Du betalar per klick och vissa sökord i endel branscher är oerhört dyra. Lånebranschen och begravningsbranschen är två exempel där konkurrensen är enorm och där ett klick kan kosta upp till 400 kronor. Visserligen ovanligt högt, men har man populära sökord kan det vara värt att faktiskt ta bort dom och satsa på andra relevanta sökord som inte är lika dyra.

Stefan har också några tips när det gäller din egen sajt:

  • Se till att din webbsida har SSL-certifikat, det vill säga att det är en säker webbplats med https. Google kommer att prioritera sådana sajter högre.
  • När du investerar i en e-handelsplattform, välj inte en webbshop för att sedan ställa dina krav. Gör tvärtom! Ställ upp dina krav först och sök sedan efter en webbshop som kan uppfylla dem. Annars kan det bli dyrt att anpassa eftersom.

Förutom vanliga Adwords tipsade Stefan även om Google-shopping, en prisjämförelsestjänst för fysiska produkter som många upplever mycket effektiv. Även här betalar du per klick. Ligger du högre generellt än dina konkurrenter i pris är det dock kanske inte att tänka på, eftersom det bygger på just prisjämförelser.

Nästa föreläsning med Stefan äger rum den 1 december. Då går han in djupare i de olika kampanjerna och hur du kan optimera dessa för bättre resultat.  Är du ansluten till Kalmar Science Park är du välkommen att anmäla dig här >

Läs mer om Kalmar Science Parks nätverk och vad du får som ansluten >

Text och foto
Camilla Dopson

Camilla Dopson

Kommunikationsansvarig
010 - 357 06 13

Keep yourself updated

Prenumerera på våra utskick för att alltid hålla dig uppdaterad och inte missa någon av våra aktiviteter.