Konsten att lyckas med pr
PR handlar om att förstå sin omvärld för att kunna påverka den så att man blir omtalad.
– Om du kan se hur ditt företags styrkor passar in för att skapa ett värde kan du bli riktigt bra på pr, säger Hannes Kerstell från kommunikationsbyrån Carve.
Hannes Karstell har stor erfarenhet av att utbilda företag och organisationer i kommunikation och marknads-pr. Han har även arbetat på Berghs School of Communication och varit delägare och partner i kommunikationsbyrån Prime. På senaste Digitala Affärerseminariet gav han tips på hur du lyckas med pr och en inblick i hur ett allt mer digitalt kommmunikationslandskap fungerar. Här är några av hans insikter och lärdomar:
- Allt och alla blir ett mediehus – Med alla nya kanaler och sociala plattformar har mediemakten flyttas från klassiska mediehus till medborgarna. Företag och personer kan numera själva agera som mediahus. Fenomenet Greta Thunberg hade kanske inte skett för tio år sedan. Här kan ni som företag fundera på hur ni jobbar med det nyhetspaket som ni själva levererar. Tänk då inte bara text utan även rörlig grafik, film och bild eftersom rörligt slår igenom stort.
- Personifieringen är starkare än någonsin – Allt konkretiseras genom personer. Använd individer och deras berättelser i din pr. Låt ditt varumärke hjälpa till i deras värld och liv. Vilka talespersoner har ni i organisationen som kan vara en del av varumärkesbyggandet.
- Medborgarna och plattformarna sätter agendan – På de digitala plattformarna sprider sig informationen snabbt och ser lite annorlunda ut. Den sker i realtid och tilltal och tonalitet är personligare. Spridningshastigheten är snabb, innehållet är ibland oredigerat och det finns brister i källhänvisningar.
- Skapa värde (nytta eller nöje) – Det räcker inte bara att informera och skicka ut ett budskap utan du måste även skapa ett värde i din pr-aktivitet. Gör i stället för att säga! Ett exempel är fönsterputsarföretaget som klädde ut sig till superhjältar som Spindelmannen när de putsade fönster på ett barnsjukhus och spred glädje till patienterna som fick se sina hjältar utanför fönstret.
- Integrerad kommunikation är intressentstyrd, inte bara kanalstyrd – För 20 år sedan handlade det om att ha samma budskap i flera kanaler. Men idag räcker det inte att bara säga samma sak i alla kanaler. Du måste även tilltala alla målgrupper och intressenter, det vill säga kommunikationen har gått från att vara kanalstyrd till intressentstyrd. Det innebär att du måste ta hänsyn till såväl samhälle, marknad, medarbetare som branschen. Idéer som du vill sprida måste gå hem överallt och funka i allas perspektiv.
- Löpande deadlines och brist på innehåll – Idag finns inga deadlines. Redaktioner och personer publicerar hela tiden. Det många kanalerna och plattformarna gör att det samtidigt är ett innehållsunderskott. Undersök vilka plattformar och kanaler som finns som berör er verksamhet, imitera dom och producera innehåll de är intresserade av. Det är mycket ytor och kanaler därute som har behov av att fyllas med innehåll.
Seminarieserien Digitala Affärer äger rum en gång i månaden där vi lyssnar till en noggrant utvald föreläsare inom ämnet. Föreläsningarna är kostnadsfria och öppna för alla! Fler aktiviteter hittar du i vår evenemangskalender >
Text och bild Camilla Dopson