4 tips till dig som behöver pitcha
Att pitcha är en viktig del för att utveckla alla typer av företagsidéer. Med hjälp av en väl formulerad pitch kan du som nyföretagare eller en redan etablerad företagare nå ut till poteniella investerare eller kunder. Jenny Lindblad är pitchexpert och förläste för Kalmar Science Parks anslutna Incubator-företag om hur företagare kan skapa en bättre pitch för sina idéer. Här kommer fyra tips på hur du kan förbättra din pitch.
Sätt upp ett konkret mål
För att lyckas med din pitch behöver du först sätta upp ett mål. Med målet definierar du vad du är ute efter med din idé. Här är det viktigt att vara konkret, menar Jenny Lindblad. Ett exempel på en bra och konkret målsättning är att beskriva något som är mätbart. Men ett mål behöver heller inte vara inriktat på företaget.
– Det behöver inte alltid vara ett företagsmål, det kan även vara ett personligt mål, säger Jenny Lindblad.
Gör bakgrundsresearch
För att få bättre kontakt med potentiella investerare gäller det att ha gjort en bra research. Att googla går väldigt snabbt och på bara fem minuter går det att få reda på vad folk bor, har för inkomst eller vad de arbetar med.
– Om du använder ett exempel om ishockey, men så är lyssnaren mer intresserad av fotboll, då kan det istället löna sig att använda ett exempel om fotboll istället, säger Jenny Lindblad.
Genom att göra en enkel research på sin publik i förväg kan du förbereda en presentation som din publik kommer uppskatta och kan relatera till.
Riv ner ”muren”
Det är vanligt att det finns en ”mur” mellan dig som presenterar och publiken. Det är viktigt att komma ihåg att det är investerarnas pengar, och ibland även deras privata pengar, som du vill ta del av till din idé. Därför får du ofta räkna med att investerare kan vara skeptiska och försiktiga med att dela med sig av sina egna pengar.
– Investerare, det är ju deras pengar. Man håller gärna hårt i plånboken, man är skeptisk och bygger upp en mur, säger Lindblad.
För att riva ner ”muren”, kan ett exempel vara att ställa enkla ja eller nej frågor som engagerar publiken. Därefter kan du spinna vidare på svaret och på så sätt visa respekt för publiken och för deras pengar. Då är det också viktigt att du faktiskt bygger vidare på frågan du ställer så den inte lämnas efter svaret. Det menar Jenny Lindblad är viktigt för att visa respekt för investerarna.
Nyttja storytelling
Med hjälp av storytelling kan du göra din pitch enklare att förstå. Med en story är det enklare att få personer att hänga med i vad en idé går ut på eller har för syfte. Det är viktigt att komma ihåg att man aldrig ska ljuga i sin story.
– Man får aldrig någonsin ljuga, då åker man dit. Däremot kan det vara fiktiv story, säger Lindblad.
En story kommer göra det lättare för dig som företagare att svara på frågor som vad, hur och varför, samtidigt som det blir enklare för din publik att hänga med i presentationen.
Text: Gustaf Rossi
Foto: Camilla Dopson